Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför namnpublicerade Expressen regissören

Publicerad: 3 April 2019, 09:09

Karin Olsson, kulturchef. Foto: Olle Sporrong

I en uppmärksammad text som Expressen Kultur tagit in riktar en tidigare kollega skarp kritik mot en namngiven regissör och journalist – utan att han erbjöds en replik i direkt anslutning till texten. "Tämligen okontroversiellt", säger Karin Olsson, kulturchef på tidningen.


Författaren Lawen Mohtadi skrev en text på Facebook om en man som hon samarbetat med, som hon menar har kränkt henne och tagit hennes arbete och gjort till sitt. Texten plockades upp av Expressens kultursida som valde att namnge den utpekade mannen. I slutet av texten på Expressens sajt står:

”FOTNOT. Texten är en förkortad version av ett inlägg på Lawen Mohtadis Facebook-sida där hon inte har skrivit ut filmregissörens namn. Valet att publicera (personens) namn i rubrik, ingress, faktaruta och bildtext är Expressens.”

Publiceringen har mött kritik och frågor i sociala medier.

”Det är en ruggigt kall, välskriven och hård uppgörelse med systemet i allmänhet och (personen) i synnerhet som Lawen Mohtadi skrivit. Det man kan undra är varför Expressen namnpublicerat (personen) utan att låta honom kommentera texten”, skriver mediekritiker Jack Werner.

Karin Olsson, kulturchef på Expressen motiverar publiceringen i ett mejl till Medievärlden.

– Texten var så detaljrikt skriven att det var ett utpekande även om Lawen Mohtadi utelämnade själva namnet i sin text. Det var därför rimligt att Expressen valde att vara konkret fullt ut i ingress och bild, vilket vi förstås informerade artikelförfattaren om. I en fotnot tydliggjorde vi att detta var Expressens val, och inte hennes. (Personen) anklagas inte för något som i en strikt formell mening är klandervärt och inte i närheten av något olagligt, vilket gör ett namngivande tämligen okontroversiellt. (Person) är också en mycket etablerad person med stor vana att delta i kulturdebatter.

Texten är skriven av ena parten i en konflikt. Borde då inte den namngivna personen fått en replik i direkt anslutning till texten, i någon form?

– Detta är en subjektiv, närmast litterär skildring av de subtila mekanismer som kan påverka en gemensam konstnärlig skapandeprocess, där en av upphovspersonerna successivt trängs undan till förmån för den andra. Jag ser det som ett debattinlägg i den större, pågående diskussionen om kulturarbetares arbetsvillkor och arbetsmiljö. (Personen) är upphöjd, mångfalt prisbelönt författare och filmare, som kan svara för sig i ett uppföljande debattinlägg och ge sin bild.

Funderade ni något på att göra en mer journalistisk text där båda parter tilläts komma till tals?

– Nej, den här berättelsen passar inte för en nyhetstext, eftersom den saknar den specifika konkretion som krävs för det formatet. Detta är ett debattinlägg och en personlig berättelse som till sitt innehåll snarast påminner om Emma Molins uppmärksammade Grotesco-avsnitt om ”humorpatriarkatet” och Jenny Nordlanders antologi ”Mellan raderna” om att vara kvinna och journalist. Jag tror att det är viktigt att medierna vågar debattera även mer subtila maktstrukturer i kultur-och medievärldens arbetsprocesser. Det finns ett stort behov av det, vilket vi ser på alla håll och kanter idag.

Informerades den namngivna personen om att texten skulle publiceras hos er innan den gick ut?

– Nej, men kort efter artikeln publicerades kontaktade jag honom med en önskan om att han skulle ge sin bild. Sidorna står förstås öppna för hans och andras inlägg i diskussionen om kulturvärldens arbetsvillkor, tystnadskulturer och vem som får makten i en konstnärlig process.

FOTNOT: Medievärlden har valt att genomgående anonymisera personen och bytt ut namnet där det förekommit i andras stycken.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.