Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Därför lämnar Aftonbladet TS

Publicerad: 19 Februari 2010, 10:17

Redan i maj hoppas Aftonbladets chefredaktör Jan Helin att hela den svenska kvällspressen ska räkna tidningar på samma sätt. För den 30 april lämnar man TS upplageredovisning. Som marknadsledande har man ett ansvar att driva på utvecklingen menar vd Anna Settman.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetTSAnna SettmanJan Helin

Här ska det nya Aftonbladet födas. Det var budskapet som tidningens ledning presenterade när man i dag visade sina nya lokaler för pressen. Ett led i det arbetet är att inför en ny upplagevaluta.

Det nya sättet att räkna innebär att för att få ingå i statistiken ska en tidning vara betald till 100 procent. Alla varianter av friex, rabatterade ex blockabbonemang och annat som ingår i TS-upplagan ska inte räknas med.

TS-siffran beskriver inte verkligheten menar Aftonbladets vd Anna Settman.

– Det är det bara två mått som gör. Räckvidd och lönsamhet.

TS regelverk är så töjbart att det i princip går att bestämma sig för vilken upplaga man vill ha och sedan trixa sig fram till det resultatet menar hon. Därför är det ett ”dödfött mått” att använda sig av om man vill vara vinnare i framtiden enligt henne.

Beslutet att byta valuta ska dock inte ses som någon kritik mot TS. Det understryker både Anna Settman och Jan Helin. TS arbetar bara utifrån de direktiv som de får från de intresseorganisationer som ingår, däribland TU.

Jan Helin sitter i TU:s styrelse och har där varit med om att diskutera hur upplagor sak definieras. Han kallar resonemanget som förs där som ”käpprätt åt skogen”.

– Ska det räknas som upplaga om man bara får en procent av priset?

Aftonbladets ledning pratade under hösten med Expressens ledning om tankarna på nya upplagemått. Och Jan Helin är optimist om att det ska gå hitta en samsyn. Rena i maj hoppas han att de ska vara med.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.