Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför höjer DN priset trots räckviddstapp

Publicerad: 3 Februari 2011, 08:45

Räckvidden sjunker men annonspriset stiger. En ekvation som går ihop enligt DN:s annonsdirektör Henrik Stangel.


Ämnen i artikeln:

OrvestoHenrik StangelDN

I genomsnitt höjde DN sina annonspriser med tre procent vid årsskiftet. Samtidigt som räckvidden sjunkit stadigt i flera Orvestomätningar.

Borde inte ni sänka annonspriset då?

Under de förutsättningar som råder är det en högst rimlig höjning, säger Henrik Stangel.

Bland annat utifrån att de kommersiella tv-bolagen höjt sina listpriser betydligt mer trots att de får allt svårare att leverera tittare resonerar han.

Men där har ju rabatterna stigit också

Av vad jag har hört har det varit reella prishöjningar också. Så tittar man på hela bilden har vi varit förhållandevis modesta.

Det får vara hur det vill med räckviddsutvecklingen. Året har börjat bra för DN:s annonsavdelning. Försäljningen har i genomsnitt ökat med 20 procent i januari. Bäst har det gått för bostad som ökat med 40 procent.

I och för sig var siffrorna för första tertialen 2010 inte de bästa så vi mäter mot ganska enkla tal.

Ämnen i artikeln:

OrvestoHenrik StangelDN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.