Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför har Schibsted inte stängt sin prostitutionssajt

Publicerad: 5 Mars 2015, 08:31

Det har gått mer än ett år sedan köpet offentliggjordes, men annonserna för prostitution finns fortfarande kvar på sajten.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Schibsted driver en sajt i Spanien med koppling till mer än 300 000 sexannonser där prostituerade erbjuder sexuella tjänster. Annonserna finns på rubrikannonsmarknaden Milanuncios.com som Schibsted förvärvade redan den 13 februari 2014. Först i maj i år försvinner annonserna helt.

Redan när köpet offentliggjordes berättade koncernchefen Rolv Erik Ryssdal att sajten innehöll kontaktannonser av ett slag som inte hörde hemma hos Schibsted och som därför skulle lyftas ut ur sajten och drivas vidare av säljaren.

Det ska påpekas att Schibsted rent praktiskt först i slutet på november 2014 kunde gå in och ta över företaget.  Konkurrensmyndigheterna i Spanien godkände förvärvet först då.  Men drygt tre månader har alltså gått sedan själva övertagandet och annonserna är ännu kvar.

Hur kan det ta sex månader, det vore väl en enkel sak att bara stänga ned annonserna?

Om vi stängde ner annonserna så skulle de bara komma in på andra vertikaler inom Milanuncios. Vi har en sex månaders transformationsplan där vi gradvis ska flytta dem från sajten. Om man idag går in under kontaktannonser så kommer man till pasion.com där annonserna finns, säger Frode Nordseth, chef för Schibsted Classified Media i Spanien till Medievärlden.

Men på bilderna finns fortfarande Milanuncios loga?  Och nya annonser beställs i ett identiskt fönster från Milanuncios.com?

Överflyttningen sker gradvis. I maj är det helt slut, då är all förbindelse mellan kontaktannonserna och Milanuncios bruten, svarar Frode Nordseth

På det sättet ser ni ju till att verksamheten får överleva, men under ett nytt namn?

Ja, vet du varför. Det är också för att skydda oss själva. För om vi inte hade flyttat de här annonserna till en ny sajt, så hade Milanuncios andra delar som hantverkstjänster och service flödat över med den typen av annonser.

Milanuncios har haft de här annonserna i många år och därför har en stor publik med intresse för den här typen av annonsering gått till Milanuncios, så det gäller att skapa en annan sajt som de kan gå till eller i alla fall ge dem en period då de kan finna andra sajter att gå till.

I Spanien är prostitution lagligt. I Spanien finns mellan 300 000 och 400 000 prostituerade. Över 90 procent uppskattas vara offer för människohandel.

I Schibsteds hemland Norge finns däremot en lag som förbjuder sexköp. I Schibsteds andra hemmamarknad Sverige finns ett enda rättsfall om annonser från prostituerade. Det är från 1979 då vd:n för Nordvästra Skånes Tidningar i Ängelholm dömdes för koppleri efter att hans tidning publicerat annonser där prostituerade annonserade öppettider och tjänster. Domen från tingsrätten i Ängelholm fastställdes i både hovrätt och högsta domstol och betraktas som prejudicerande. Straffet för koppleri kan bli fängelse. NST-direktören klarade sig undan med villkorligt straff.

Om du hade publicerat de här annonserna i Sverige så hade du kanske hamnat i fängelse?

Ja, men i Spanien är det flera seriösa tidningsföretag som har dessa annonser. Schibsted är nog det enda mediehuset i Spanien som inte accepterar den här typen av annonser.

Milanuncios var inget billigt förvärv för Schibsted. Köpesumman uppgick till 50 miljoner euro (SEK 461 miljoner), men säljarna av Milanuncios fick dessutom  10 procent av Schibsted Classified Media i Spanien. Priset för Milanuncios var uppseendeväckande högt. Bolaget hade nämligen vid förvärvet bara 8 anställda mot 700 i Schibsted Classified Media. Men med i köpet ingick också entreprenörerna bakom Milanuncios. Schibsted har en omfattande verksamhet i Spanien. I Spanien driver Schibsted också rubrikannonssajten Segundamano, som varit den ledande rubrikannonssajten i Spanien.

Lars Herlin

Milanuncios

Milanuncios var uppstickaren som kom igång så sent som 2005 och vars kreativa entreprenörer kunde springa ifatt och om Segundamano. Alltså ett av dessa exempel där en liten David kan besegra Goliat

Bakom köpet av Milanuncios ligger en tydlig strategi från Schibsted att bli den tydligt marknadsledande. Filosofin inom rubrikannonsbranschen är som bekant vinnaren tar allt.  När man väl blir störst på marknaden som Blocket i Sverige börjar de riktigt stora vinsterna trilla in. Schibsted har gott hopp om att Spanien kommer resa sig och att koncernen snart kan börja se vinsterna trilla in både från rubrikannonssatsningarna och de rekryteringssajter som man också driver.

Men än så länge är det bara förhoppningar.

Segundamano där man från början bara var delägare blev helägt av Schibsted Classified Media 2013. Med de två sajterna Milanuncios och Segundamano blir Schibsted dominerande rubrikannonsägare. I Spanien kommer sajterna tills vidare att drivas som två enheter, kanske en av flera eftergifter till konkurrensmyndigheterna.

Spanien är en tuff marknad. Namnet Milanuncios,  utnyttjas av en ny uppstickare Milanunciosgratis.com, en sajt som Schibsted nu försöker stoppa.

– Det är en procedur som måste följas. Först har våra advokater skrivit brev och tas inte sajten ner måste vi skriva ytterligare ett brev och meddela att vi har för avsikt att  stämma. En sådan procedur tar tid, berättar Frode Nordseth.

Milanunciosgratis.com har liksom Schibsteds sajter gratisannonser, dock inte kontaktannonser från prostituerade.

Rubrikannonserna i Spanien är gratis, men med hjälp av en rad tilläggstjänster skapas intäkter. I slutändan handlar det förstås om att också få annonsörerna att betala direkt för annonsen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.