Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför gör företagen egen webb-tv

Publicerad: 9 Maj 2012, 10:13

De kostar mindre än en annons i landsortspressen. Och ger minst lika bra resultat. Därför satsar Fritidsresor på egenproducerade rörliga inslag på nätet.


Ämnen i artikeln:

Lottie KnutsonFritidsresorMMS

Programledare är Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson. Det är inga jättestora investeringar som ligger bakom inslagen. Hon vill inte avslöja några summor men:

De kostar mindre än en liten annons i landsortspressen, berättade hon på Stockholm MediaWeek som pågår just nu.

Men inslagen ger bra effekt:

Vi har en riktigt bra ROI. (Return On Investment)

I inslagen får tittaren följa Lottie Knutson när hon gör nerslag på olika resmål tillsammans med ett antal kända personer under vinjetten Lotties värld.

Inslagen läggs ut på Fritidsresors sajt. Och besökarna gillar dem:

De som tittar på rörligt stannar dubbelt så länge på sajten, 15 minuter. Så bara det är värt det.

Därför kommer nog trenden att allt fler företag testar att producera inslag att fortsätta. Men det finns fler orsaker tror Lottie Knutson:

Många är trötta på att få medierna intresserade av vad man vill säga. Och då väljer man att kommunicera själv!

Det gäller dock att göra något underhållningsbetonat menar hon. Skulle företagen satsa på att producera nyheter skulle inte trovärdigheten räcka till:

Då måste det finnas en journalistisk produktion i botten.

I runda tal har varje inslag hittills visats omkring 10 000 gånger enligt de siffror som redovisas på Fritidsresors sajt. Sedan går de att se på till exempel Youtube också.

Fler filmer från Mallorca, Spanien hos Fritidsresor

Nästa steg kan vara att de återfinns i mätningarna som MMS gör. Magnus Anshelm, ny vd för mätföretaget tror att en ny valuta för att kunna mäta alla former av webb-tv-produktioner ska vara klar till hösten. I dag är det bara tv-kanalernas play-tjänster som levererar MMS-kontrollerade siffror.

Listan för april toppas av Kanal 5:s Fråga Olle. Två är Top Modell och sedan kommer Big Brother. SVT:ss Svenska Dialektmysterier finns också högt på listan.

Men tar man till exempel Schulman Show så har de omkring 100 000 fler startade strömmar. Men det är ett mått som marknaden inte gillar. De vill ha säkerställda exponeringar, säger Magnus Anshelm.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.