Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför ger tidningarna bort annonser i onödan

Publicerad: 10 Juni 2010, 10:40

Snart blir det sommar, sol och högtryck, i alla fall för handeln. Som förutom en strid ström av kunder också kan se fram mot sockrade erbjudanden från annonsförsäljarna. Vi måste för att hålla upp volymen, resonerar man.


Ämnen i artikeln:

Värmlands FolkbladHenrik StangelDN

Att marknadsavdelningarna ska hålla på med rabatter när handeln har en av sina mest intensiva perioder, det är som att ge bort annonsplats under julhandeln. Det medger Dagens Nyheters annonschef Henrik Stangel.

   Jag önskar att kunderna också förstod det. Men det är en enorm tröghet i marknaden.

Försäljningen går bra för DN just nu. I dagsläget har man bara några få miljoner kvar till budgetmålet för månaden. Och då har man ännu inte börjat med några sommarkampanjer.

Några stora rabatter kommer det inte att handla om i utgångsläget. Kunder som gick i tidningen samma period i fjol får den eventuella ökningen dubblad av DN.

Varför man gör det trots att man är mycket medveten om att det är högsäsong för handlarna under juni, juli och en bra bit in i augusti förklarar Henrik Stangel så här:

   Vi behöver alla argument när vi pratar med främst detaljisterna.

Annonsvolymerna går ner på sommaren, trots att kampen om kunderna många gånger är som hårdast då. Det är dock ett beteende som Henrik Stangel ser håller på att ändras sakta men säkert. Inte minst på grund av att begreppet industrisemester håller på att vittra sönder.

   Nu är det full aktivitet ända till mitten av juli.

Även på Värmlands Folkblad kan man få ett sockrat sommarerbjudande. Men försäljningschef Ulrika Obstfelder Peterson understryker att det inte handlar om systematiska rabatter som man lyfter fram i säljbrev.

   Mer som lite happy hour för befintliga annonsörer.

Karlstad är inget undantag. Även där är kommersen livlig sommartid. Och även där pekar annonsförsäljningen åt rätt håll. I maj var ökningen för VF:s del sex procent jämfört med 2009. Vilket innebär att det lokala säljet gått ännu bättre då tidningen tappat både på riks- och eftertextannonseringen.

Att man ändå går ner på priset för vissa annonsörer i sommar beror enligt Ulrika Obstfelder Peterson på att man måste hålla uppe volymerna.

   Många kunder väljer att inte gå så mycket.

Hon har pratat med dem, försökt få dem att förstå att det är under sommarmånaderna som folk har tid att handla, att det är då turisterna kommer, att det är då det är extra viktigt att synas.

- Men tyvärr lyssnar de inte på argument.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.