Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför förlorar Östran mest

Publicerad: 23 Februari 2012, 22:02

Förskräckligt. Östran/Nyheternas redaktionschef Gunilla Persson har bara ett ord för tidningens senaste TS-siffror.


Östran tappade 1 200 prenumeranter vilket motsvarar 13,5 procent. Upplagan är nu 7 700 (8 900).Nyheterna gick minus med 700 prenumeranter vilket motsvarar 15,2 procent. Upplagan är nu 3 900 (4 600).

Det innebär att de är de två tidningar som tappat mest upplaga under 2011.

Allt annat än en smakstart för Östrans nya ledarduo, Gunilla Persson och Lotta Lindqvist, som efter bara några veckor med det yttersta ansvaret får så bistra siffror att hantera.

Vi har inte varit tillräckligt aktiva när det gäller att tala om hur bra tidning vi faktiskt gör. Sedan har vi också bytt säljorganisation.

Det är två förklaringar till det stora prenumeranttappet som Gunilla Persson kan se.

Säljet har nu flyttats från Barometern till Växjö vilket kan hjälpa till att få fart på inflödet av nya prenumeranter hoppas hon.

Det har varit en del övergångsproblematik kan man säga.

Nyheterna har i dag 3 900 prenumeranter. Fortsätter antalet att minska i samma takt som under 2011, 700 per år, försvinner den sista om drygt fem år. Om inte ledningen tappat tålamodet innan. Gunilla Persson vill inte spekulera i var gränsen kan gå för hur få prenumeranter Nyheterna kan ha.

Det är hypotetiska frågor. Men det är klart att vi inte kan komma mycket lägre.

Därför handlar det nu om att ligga på och ligga i för att fånga fler tidningsköpare menar hon.

Lite hjälp kan Östrans nya presstödsstrategi innebära också tror hon. Från och med i år räknas inte Nyheterna som en egen tidning utan upplagan läggs till Östrans. Då slipper ledningen ha järnkoll på mängden länsmaterial i de bägge tidningarna vilket leder till en jämnare nivå på innehållet hoppas Gunilla Persson.

Samtidigt som Östran är den tidning som tappat mest i upplaga är konkurrenten Barometern/Oskarshamns-Tidningen en av de som klarat sig absolut bäst med ett upplagetapp på 0,5 procent under 2011.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.