Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför bildar Aller allians med Bonnier och Egmont

Publicerad: 28 Maj 2013, 08:02

För två år sedan lämnade Aller abrupt samarbetet med Tidningskungen. Anledningen var att Bonnier utan förvarning köpt 60 procent av prenumerationsföretaget.


Ämnen i artikeln:

Aller

Aller, Egmont och Bonnier äger snart 60 procent av Mediafy Magazines AB där Tidningskungen ingår. Nu ska bara EU-kommissionen säga sitt först.

Allers affärsutvecklingsdirektör Hans Althin berättar om varför man ingår en allians med sina konkurrenter.

Vi är bittra konkurrenter där vi ska vara det, men när det gäller utvecklingen av digitala tjänster tror vi på ett samarbete mellan de stora aktörerna. Tjänsterna kommer att utvecklas bäst om vi gör det tillsammans, säger Hans Althin.

Grundtanken är att gemensamt arbeta kring framtida standarder, annonsformat och digitala plattformar för att kunder och annonsörer lätt ska ha tillgång till tidningar, vare sig de är fysiska eller digitala. Tidningskungen är marknadsledande när det gäller att sälja prenumerationer digitalt vilket också är en av anledningarna till att Aller, Egmont och Bonnier köpt in sig.

Tidningskungen är ett starkt varumärke och det är duktiga, entreprenöriella killar som driver det, säger Hans Althin.

Tidningskungen blir en försäljningskanal av många hos Aller och planen är att man ska sälja alla tidningar. Parallellt kommer de tre förlagshusen att driva sina egna prenumerationsföretag, där prenumerera.se är Allers.

Tidningskungen har just lanserat en ny produkt, Tidningskungen Flex, där prenumeranten väljer tre valfria tidningar till en fast avgift på 99 kronor i månaden som dras via kontokort likt Spotify eller Netflix. Prenumeranten kan byta titlar, avsluta eller pausa när den vill.

Idag finns det allt färre ställen där du kan köpa en tidning. Kiosker och andra försäljningsställen lägger ner. Det ser vi, samtidigt som vi ser att e-handel växer. En undersökning visar att 14 procent köper sin tidning på nätet, säger Hans Althin.

Han drar paralleller med utvecklingen på tv- och filmsidan där stora bolag som Netflix och App Store ligger långt framme i utvecklingen.

Det är svårt för svenska aktörer att stå emot. Vi känner att vi i Norden måste samla våra resurser för att sälja via e-handel, säger Hans Althin.

Tidningskungens nya ledning och den nya styrelsen kommer nu att fortsätta arbetet med Flex så att prenumeranten inte bara får sin tidning hem utan även via Flex-appen. På så sätt kan man läsa sin tidning var som helst.

Tidningskungen har en bra kompetens i bolaget när det gäller e-handel, och tre starka varumärken. Det är det vi har värderat, säger Hans Althin.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Aller

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.