Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Danskarna skär i upplagorna – och drömmer om annonsgenombrott

Publicerad: 5 Augusti 2008, 10:48

De danska gratistidningarnas stålbad fortsätter. Enligt epn.dk skär samtliga gratistidningar i sina upplagor. Och mediesäljare och analytiker tror inte på snabba succéer på annonsmarknaden.


Turerna kring Nyhedsavisen har engagerat danska tidningsmarknaden under juli. Nu ska kapitaltillgången vara säkrad och jakten på breakeven igång. Till Medievärlden säger tidningens administrative redaktör att målet med balans mellan kostnader och intäkter i november ”fortfarande kan nås”.

Det tror inte omvärlden, eftersom det bygger på en flerdubbling av det annonspris Nyhedsavisen tagit ut – på en höggradigt konkurrensutsatt marknad.

MetroXpress och 24 timer är sammanslagna, men kommer koncernen att klara av löftet att den samlade verksamheten är i balans i slutet av året? Metro Internationals vd Per Mikael Jensens löfte till marknaden att 24 timers förluster på omkring en miljon per dag ska fyllas ut med synergier, kostnadsbesparingar och förbättrat sälj verkar mycket svårt att uppfylla.

MetroXpress och 24 timer har bara 15-20 procent överlappning på läsarmarknaden. Men en del går det att spara i distrubution och tryck. Epn.dk skriver att Metro skurit ner sin upplaga med 4 procent på ett år, från juni till juni. 24 timer har blivit av med 10 procent av upplagan från maj till juni i år. Utdelningsställena har minskats till en tredjedel (huvuddelen av upplagan delas ut).

Trafiktidningen Urban, utgiven av Berlingske, har minskat sin upplaga på ett år med 17 procent.

Nyckeln till möjlig framgång är annonsmarknaden. Danska mediebyrån Carats vd Meds Breland säger till Politiken att Nyhedsavisen måste dubbla sina annonsintäkter till årsskiftet för att klara att nå break even. Det tror han inte på.

Kapitaltillskottet löser inte de verkliga problemen. ”Nyhedsavisen är som en punkterad bil, som bara fått mer bensin i tanken”.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.