Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Danska TV2 köper in sig i hundmagasin

Publicerad: 5 December 2006, 13:16

TV 2 i Danmark går för första gången in på printmarknaden. Kanalen köper 30 procent av magasinsförlaget JSL Publication som ger ut magasinet "Vi med hund". TV 2 betraktar investeringen som ett led i kanalens strategi att satsa tvärs över mediegränserna.


TV 2 ägs av den danska staten och finansieras i huvudsak med annonsintäkter och försäljning av program. TV 2 och nystartade JSL Publication har nu skrivit under ett avtal som säger att TV 2 efter nyår ska köpa 30 procent av företaget. Det sägs inget om köpesumman. Kanalens vd, Per Mikael Jensen, kommenterar affären så här i ett pressmeddelande:

– Det passar TV 2 att också komma ut på tryck, och det ger oss möjlighet att få erfarenheter med att utveckla innehåll till flera medieplattformar. Vi har idag program om hundar på tv och snart kan vi förstärka detta innehåll med tryck. I början på nästa år lanserar vi också en ny hundsite. Vi menar att det finns stora möjligheter, både redaktionellt och kommersiellt, i kombinationen magasin, tv och internet.

”Vi med hund” utkom med sitt första nummer den 9 februari i år. Magasinet ger läsarna både seriös information och underhållande läsning om hundar, som det finns 550 000 av i Danmark. Drygt en miljon danskar bor i ett hushåll där det finns hund. Magasinet säljs i 21 000 exemplar varje månad och har ett läsartal på 110 000.

– Upplagan och läsartalen visar att det har varit ett stort behov för ett magasin som handlar om livet med hund, säger vd Jesper Sehested Lund i JSL Publication. Jag gläder mig åt att arbeta tätt tillsammans med TV 2 med att ytterligare utveckla och expandera magasinet.

JSL Publication planerar att till våren ge ut ett nytt gratis livsstilsmagasin, som ska rikta sig till alla, oberoende av kön och ålder.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.