Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Danska TV2 hårdbantar

Publicerad: 17 April 2008, 08:52

På danska TV 2 ska 82 medarbetare avskedas, som följd av fjolårets underskott på en kvarts miljard svenska kronor. Besparingarna ska ske över hela fältet, men nyhetsredaktionen drabbas hårdast. För TV 2 Radio kan det bli tal om nedläggning. (UPPDATERAD)


Idag på förmiddagen höll de anställda på TV 2 möten både på huvudkontoret i Odense och i Köpenhamn. Där kunde de anställdas förtroendevalda meddela att 82 medarbetare, varav 33 på nyhetsavdelningen, att tvingas lämna kanalen. Vilka det blir meddelas den 29 april. De anställda ska nu få möjlighet att ingå överenskommelser om de frivilligt lämnar TV 2. Totalt finns det idag 1 100 anställda på TV 2.

Det är fortfarande oklart vilken lösning krisdrabbade TV 2 Radio ska få. Beslutet om radions framtid kommer förmodligen att avgöras på TV 2-styrelsens möte den 28 april. Radion startade för ett år sedan och har hittills inte varit någon succé. Lyssnarna är få, utgifterna stora och intäkterna små.

För närvarande pågår det ett intensivt spararbete på TV 2, som är den danska statens reklamkanal. Kanalens ledning har bett samtliga avdelningar om att lämna in förslag till nedskärningar.

Det är fjolårets dåliga ekonomiska resultat för TV 2, minus 257 miljoner kronor, som nu gör det nödvändigt att genomföra denna omfattande sparrunda. För att få kanalen på rätt köl igen ska det sparas mellan 180 och 250 miljoner kronor. Det är sjunkande reklamintäkter plus omfattande investeringar, som ligger bakom stationens dåliga ekonomi.

Läget för innevarande år ser heller inte särskilt ljust ut. Ledningen räknar med ett underskott på ca 150 miljoner kronor. Storleken på underskottet är förstås beroende på utvecklingen i reklamintäkterna och på hur många som kommer att sägas upp.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.