Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Danska Nyhedsavisen får friskt kapital

Publicerad: 16 April 2007, 07:46

Den danska hushållsutdelade gratistidningen Nyhedsavisen har fått 186 miljoner danska kronor av sina isländska ägare. Därmed trappas tidningskriget upp. De etablerade tidningarna har redan erarit effekten av de nya gratistidningarnas i form av färre läsare.


Kapitaltillförseln på 186 miljoner kronor skedde i slutet av förra veckan och utgöra knappt hälften av de 406 miljoner kronor som de isländska ägarna strax före årsskiftet lovade att stödja Nyhedsavisen med. Enligt tidningens vd, Svenn Dam, ska Nyhedsavisen börja tjäna pengar inom tre till fem år.

– Enligt min uppfattning är det bara Jyllands-Posten, Berlingske och Politiken som inte kan förstå att tidningskriget inte går över av sig själv, säger Svenn Dam till Jyllands-Posten.

Utan den senaste kapitalinjektionen skulle Nyhedsavisens kassa vara helt tom i början av juli i år. Beräkningar som danska Journalisten har gjort visar nämligen att det kostar 1,8 miljoner om dagen att ge ut Nyhedsavisen. För JP/Politikens gratistidning 24timer och Berlingskes Dato är motsvarande siffror 1,6 respektive 1,1 miljoner kronor.

De tre hushållsutdelade gratistidningarna har nu tillsammans omkring en miljon dagliga läsare. Den ökande läsningen av gratistidningarna betyder att villkoren för de etablerade tidningarnas annonsering ändras. Hos Dansk Annoncörforening uppmanar man nu sina medlemmar att inte ingå traditionella årsavtal med betaltidningarna. Orsaken är att dessa tidningar nu förlorar läsare i snabb takt och att det därför är oklokt att binda sig med långsiktiga kontrakt.

De senaste läsartalen visar att Jyllands-Posten förlorade 20 procent av sina läsare i mars jämfört med samma månad i fjol. Därmed har tidningen idag 509 000 läsare. Politikens läsarskara sjönk med 19 procent och ligger nu på 410 000 läsare. Berlingske Tidende ökade som den enda av de stora tidningarna; men ökningen var bara på 1 procent, vilket ger 373 000 läsare.

Läsandet av de nya gratistidningarna ökar dock. 24timer ökade från februari till mars i år med 36 000 läsare och ligger nu på 507 000, alltså betydligt mer än vad både Politiken och Berlingske Tidende har. Nyhedsavisen växte från 321 000 till 350 000 i mars. Den tredje hushållsutdelade gratisningen Dato har hittills endast 200 000 läsare.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.