Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Danska lokaltidningar över hela Sverige

Publicerad: 29 November 2007, 09:51

Politikens Lokalaviser (Pola) fortsätter att expandera i Sverige. Nästa år kommer det att finnas 33 danskägda lokaltidningar i södra Sverige med en upplaga på 700 000 exemplar. Om tre år är Polas mål 70 tidningar över hela Sverige.


Idag finns Polas gratisutdelade lokaltidningar – förutom i Danmark – också i Skåne, Småland och södra Halland. Om ett par år kan de vara etablerade i Luleå, Örebro, Norrköping eller på någon annan ort. Polas mål är nämligen att göra hela Sverige till en marknad för sina lokaltidningar.

Pola startade i Sverige 2002 med en tidning. Tre år senare hade man 15 tidningar och idag finns det 22 olika utgåvor med en samlad upplaga på 520 000 exemplar i veckan.

Nästa år räknar Pola med att ha 33 titlar i Sverige med en upplaga på 700 000 exemplar. Och expansionen fortsätter: 2009 ska man vara uppe i 50 olika utgåvor och året därpå 70.

Pola väntas i år ha en omsättning på drygt en halv miljard svenska kronor med en vinstmarginal på 10 procent. Den svenska delen av omsättningen utgör 110 miljoner kronor.

– Det går mycket bra i Sverige och vi tänker utvidga vårt koncept till hela landet, säger vd Jan Halling i Pola till Medievärlden. Vi ser på möjligheterna när de dyker upp och etablerar oss där det finns en marknad.

Trots att konkurrensen på gratistidningsmarknaden är mycket hård i Danmark, är det svårare att ge ut gratistidningar i Sverige än i Danmark.

– I Danmark vet alla vad en gratisutdelad lokaltidningar är. I Sverige är denna tidningstyp ännu inte så vanlig, vilket betyder att annonsörerna inte alltid vet vad det handlar om. Dessutom har vi problem med den svenska posten, som kräver att tidningarna ska finnas hos dem ett dygn före utdelning.

– Men vi är ju tidningar som också har nyheter, därför känns det inte bra med en så långsam distribution. Den danska posten nöjer sig med mycket kortare lämningstid. Ibland räcker det med att lämna in tidningarna en halvtimme i förväg, säger Jan Halling.

Pola har haft många och långa diskussioner med den svenska posten och har på vissa håll lyckats att få ned lämningstiden till 10-12 timmar före utdelning. Men det tycker Pola fortfarande är för dåligt. Därför överväger man nu att starta ett eget distributionsbolag med egna bud, som ska sköta utdelningen av gratistidningarna.

Pola tror inte att deras tidningar konkurrerar med de etablerade dagstidningarna i de olika områdena.

– Nej, dagstidningarna behöver inte vara oroliga för oss. Vi tar nog mest annonspengar från direktreklamen. Många människor säger ju idag nej till reklam. Men våra tidningar delas ut till alla hushåll i området, säger Jan Halling.

Polas tidningar betraktas som journalistiska produkter och inte som reklamblad – även om de innehåller mycket reklam. På en del håll görs tidningarna av egna journalister, på andra håll av frilansare.

– Jag tycker att vi ska bli ännu bättre på det redaktionella planet och därför kommer vi nu att anställa flera journalister på tidningarna i Sverige, säger Jan Halling.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.