Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Danska gratiskriget: Dubbelläsningen hög mellan Metro och 24 timer

Publicerad: 13 Augusti 2008, 07:56

Har Metro Danmarks ledning lovat för mycket? Enligt en färsk undersökning har de två syskontidningarna MetroXpress och 24 timer 44 procent gemensamma läsare.


I det blodiga danska gratistidningskriget flyttade Metro och JP/Politiken fram positionerna när MetroXpress och 24 timer slogs samman i ett bolag. De två tidningarna ska fortsätta att ges ut, eftersom de bara har ”15-20 procent gemensamma läsare”, som MetroXpress vd Søren Riis sa till Medievärlden i början av augusti. Tillsammans kan de ge en miljon läsare.

MetroXpress går med vinst, dock försämrad på grund av den tuffa konkurrensen. 24 timer har kostat sina ägare mer än 400 miljoner sedan starten sensommaren 2006.

Nu visar en färsk marknadsundersökning att de två tidningarna har 44 procents dubbelläsning. Medieanalytikern Ole Andersen säger enligt Mediawatch att han inte är förvånad, men för att få grepp om läget behöver man känna till tidningarnas distributionsformer, och de skiftar från vecka till vecka.

På annonsmarknaden är skillnaden mellan 20 och 44 procents dubbelläsning mycket stor.

Metro Danmark kan få svårt för att klara löftet till aktiemarknaden, att nå break even för MetroXpress-24timer under året.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.