Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dansk dagspress väntar hård isländsk konkurrens

Publicerad: 19 April 2006, 10:18

Två av Danmarks främsta tidningsmakare, Svenn Dam och David Trads, ska stå i spetsen för höstens nya gratistidning i Danmark. Det är den isländska mediekoncernen Dagsbrun som ligger bakom projektet. Den nya tidningen väntas bli en hård konkurrent till de danska dagstidningarna.


I början tog den danska mediemarknaden den isländska framstöten med avvaktande skepsis och de flesta menade att projektet var orealistiskt. Men idag hörs inga sådana tongångar; i stället inställer sig de danska tidningsledarna på att gratistidningen blir verklighet. Och motåtgärder förbereds.
Berlingske-koncernens tidningar – Berlingske Tidende, B.T. och Urban – kommer att drabbas hårdast av den nya gratistidningen. Hela 60 procent av koncernens tidningar säljs nämligen i Stor-Köpenhamn, där den nya tidningen i första hand ska distribueras gratis till alla hushåll.
Joachim Malling, koncernchef i Det Berlingske Officin, säger att man inte kommer att sitta med armarna i kors om den nya tidningen går in på koncernens spridningsområden. När Metro kom till Danmark, så startade Berlingske gratistidningen Urban som en motåtgärd.

Stämma i bäcken
Även på Metro i Danmark tar man den nya tidningen på djupt allvar och kommer att sätta in åtgärder för att ”stämma i bäcken”. Även i Politikens Hus görs förberedelser. Men vad de etablerade tidningarna ska sätta emot, är det ingen som vill avslöja.
Distributionen av gratistidningen till alla hushåll i Stor-Köpenhamn blir en stor utgiftspost och medieexperter menar att projektet därmed aldrig kommer att gå runt. Idag kostar det 4:20 svenska kronor att distribuera en dagstidning med post. Men Dagsbrun säger att kostnaden kan minskas till 1:20 kronor per exemplar. Islänningarna vill nämligen dela ut reklammaterial samtidigt som tidningen läggs i brevlådan. Därmed sjunker utgifterna för distributionen, ja, den försvinner kanske helt.

Egen nyhetsbyrå
I kölvattnet av den nya gratistidningen vill islänningarna också bygga upp en egen nyhetsbyrå, som ska konkurrera med Ritzau. Det ska ske inom ramarna för det nya mediehus som Dagsbrun ska bygga upp genom sitt danska bolag 365 Media Scandinavia A/S. Om det hela lyckas har Dagsbrun planer på att gå vidare med liknande projekt i både Sverige, Norge och Storbritannien.
Svenn Dam blir ansvarig för Dagsbruns projekt i Danmark. Han är känd som en aggressiv marknadsdirektör och körde under många år tandem med vd Jörgen Ejböl på Jyllands-Posten; ett samarbete som resulterade i att tidningen fick ett starkt fotfäste också på Sjælland. Senast har Svenn Damm varit i toppledningen hos Metro International.

Respektingivande
David Trads blir chefredaktör för den nya tidningen. Han har tidigare haft samma ställning på Information. När MetroXpress startade i Danmark var David Trads redaktionschef på gratistidningen och Svenn Dam projektdirektör. De känner varandra väl och deras insatser på den danska mediemarknaden är respektingivande.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.