Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Daniel Sandström vill digitalisera prenumerationsmodellen

Publicerad: 15 December 2010, 12:41

Daniel Sandström ser framför sig ett nöjesfält där man får betala för turpass. Vi går in i en ny fas i den digitala tidningsekonomin, säger han.


Ämnen i artikeln:

Daniel Sandström

Sydsvenskan gjorde om sajten radikalt i våras. Nästa år är det dags igen. Men nu finns ett nytt inslag med i planeringen: att digitalisera prenumerantstocken. Ett arbete som redan påbörjats sedan Sydsvenskan släppte sin Ipad-tidning.

Vi kommer att leta efter sätt att erbjuda våra prenumeranter mer vad gäller våra digitala kanaler. Jag tror inte på betalväggar, men jag tror på att premiera våra prenumeranter mer än vi gjort tidigare. Vi ska inte sluta vara gratis på nätet, men vi ska hitta olika nivåer för vem vi ger bort saker till.

Daniel Sandström tror att Ipad-tidningen nästa år kommer att följas av fler digitala tjänster med prenumerationsmodell. Spotify visar vägen, istället för allt eller inget finns det olika nivåer för olika typer av access.

Som ett nöjesfält där alla får komma in gratis, men sedan kan du köpa olika typer av turpass.

Problemet med en digital affär baserad enbart på annonser är att kontaktkostnaden för annonser på nätet är för låg.

Prenumerationen är ett bra sätt att skapa relationer även för annonsörerna. Gratis har många fördelar, men är inte ett så bra mått på användarnas engagemang.

Daniel Sandström kan inte säga mer konkret vad Sydsvenskan ska göra.

 Men i och med applikationsekonomin och Ipaden tror jag att det kommer att experimenteras väldigt mycket kring olika typer av digitala betalformer nästa år.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Daniel Sandström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.