Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dåligt sälj bakom Kurirens ras

Publicerad: 24 Februari 2011, 22:02

Sköter sig inte försäljningsavdelningen kan det gå som för Norrbottens-Kuriren. Minus 1 500 ex betyder att upplagan minskat med över 7 procent. Men de senaste månaderna har det börjat ljusna enligt chefredaktör Mats Ehnbom.


Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Sedan fusionen har det varit si och så med försäljningsavdelningens insatser. Men det har det blivit ändring på tycker Mats Ehnbom.

Nu har man insett att ett bättre resultat kräver mer aktivitet. Det blir statistiskt sett en viss procent avslut. Och tas det inte tillräckligt många kontakter blir det inte tillräckligt många affärer.

Men det har sett bättre ut de senaste månaderna. Marknaden är i och för sig tuff så vi ökar inte ännu.

En annan tröst är den starka räckvidden för tidningen. Med 3,5 läsare per ex är Norrbottens-Kuriren bland de bästa i landet enligt Mats Ehnbom.

Så folk vill läsa men inte köpa tidningen?

Precis. Det leder oss till att tro att det är ett försäljningsproblem.

Upplagan har sjunkit under 20 000-strecket. Är det ett problem?

Nej, det skulle jag inte säga. Vi säljer på räckvidden.

Sedan vill vi givetvis ha så hög upplaga som möjligt. Men i koncernen har vi kommit fram till att inte någon papperstidning kommer öka sin upplaga över tid, säger Mats Ehnbom.

Därför känns det skönt att ha en sajt som har stabilt över 100 000 unika besökare per vecka tycker han.

Men det betyder inte att vi har bråttom med att uppfylla vår profetia.

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.