Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dala-Demokraten har vänt till vinst

Publicerad: 11 November 2010, 08:58

En total omorganisation av tidningen, minskade kostnader med 19 miljoner kronor, en 20-procentig personalminskning. På mindre än två år har Dala-Demokraten hårdhänt tacklat krisen och vänt en allvarlig förlustkurva till vinst i år.


Ämnen i artikeln:

Dala-Demokraten

Foto: Mårten Lång/Dala-Demokraten. På bilden ger biträdande redaktionschefen Erik Nyholm instruktioner till praktikanten Ashti Azrafshan. I bakgrunden syns nyhetschefen Peter Carlsson.

– Nu är läget under kontroll, säger tidningschefen Lennart Håkansson, som på styrelsens uppdrag genomfört det tuffa sparpaketet.

– Och det är oerhört glädjande att det har fungerat. Kvalitén har bibehållits, inga missnöjda läsare har hört av sig.

Bakgrunden är att läget för Dala-Demokraten var prekärt. 2008 var förlusten sex miljoner kronor. Trots finanskris lyckades man dämpa förlusterna något i fjol men det blev ändå ett minus på fyra miljoner. Något drastiskt måste göras för att rädda tidningens överlevnad. Kostnaderna måste minskas.

¤ En ny produktionsenhet skapades där redigering och annonsproduktion slogs ihop. Grafikerna redigerar och fler journalister har frigjorts för att jobba ute på fältet.

¤ Fotoavdelningen lades ner reportrarna fotograferar nu själva.

– Det har naturligtvis varit blandade känslor bland personalen. Alla har inte tyckt om förändringarna, men alla har accepterat att det var nödvändigt att göra något, med tanke på hur allvarlig situationen var, säger Lennart Håkansson.

Jämfört med 2008 har DD i dag 21 tjänster färre, en minskning från 96 till 76. Under samma period har kostnaderna minskat med 19 miljoner kronor (från 101 till 82 miljoner), 19 procent av de totala kostnaderna.

Målet var att klara personalminskningen utan uppsägningar. Det lyckades inte riktigt två personer fick sägas upp.

Under finanskrisens 2009 tappade DD stort på annonssidan en miljon kronor i månaden, från 40 till 28 miljoner i intäkter.

– Vi ser en vändning där även om den är liten. Det är ju inte ökade intäkter utan besparingar som gör att det ser bättre ut. Och i år gör vi ett plusresultat hur mycket vill jag inte gå in på just nu.

Och förändringsarbetet fortsätter. Nästa steg är att integrera sportens redigering med allmänna redaktionen.

Men det är inte bara spara som gäller. Den tidigare nedlagda webbredaktionen återuppstår till exempel igen. Dessutom har man kunnat behålla samtliga elva lokalredaktioner och trycker tidningen i sex editioner även i fortsättningen.

– Jag tror inte det görs en så bra tidning med så lite resurser någon annanstan, säger en stolt tidningschef.

– Och personalen är fantastisk. Man inte bara accepterar utan gör det också med gott humör.

– Det här var ett måste för att tidningen skulle överleva och i grunden är vi positiva till det förändringsarbete som genomförts, säger journalistklubbens ordförande Per Eklund.

– Men utan personalens samarbetsvilja hade det aldrig gått att genomföra. Det har varit väldigt tufft och många enskilda medarbetare har kommit i kläm. Men nu ser vi möjligheterna till en långsiktig överlevnad och det måste vara det viktigaste.

Transparens: Läs hur vi bevakar Dala-Demokraten i vår transparenssektion.

Lars Ohlander

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Dala-Demokraten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.