Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 14 november 2016, 07:27
Legobitar. Foto: Pixabay
Leksaksföretaget Lego som annonserat i den brittiska tabloiden Daily Mail säger upp sitt avtal med tidningen. Anledningen är tabloidens kritiserade rapportering kring flyktingfrågan.
Ämnen i artikeln:
LegoDaily Mail har kritiserats för att med missledande rubriker ha bidragit till att elda på hat mot flyktingar. Nu avslutar det danska leksaksföretaget Lego, som annonserat i tidningen och genom ett samarbete kunnat erbjuda tidningsköpare gratis Legobitar, sitt avtal med tabloiden. Det rapporterar Independent.
Lego skriver på twitter: ”Vi har avslutat avtalet med Daily Mail och planerar ingen framtida marknadsföring i tidningen”.
Uppgifterna bekräftas av Daily Mail.
Bakgrunden till det avbrutna samarbetet ska vara kampanjen Stop fundigt hate som uppmanar annonsörer att överväga huruvida de vill annonsera i tidningar som anklagas för att sprida hat samt ägna sig åt diskriminering och demonisering. Lego är det första företaget som reagerar på uppmaningen.
Ämnen i artikeln:
Lego