Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Daily Mail tappar Lego som annonsör efter kritiserad flyktingrapportering

Publicerad: 14 november 2016, 07:27

Legobitar. Foto: Pixabay

Leksaksföretaget Lego som annonserat i den brittiska tabloiden Daily Mail säger upp sitt avtal med tidningen. Anledningen är tabloidens kritiserade rapportering kring flyktingfrågan.


Ämnen i artikeln:

Lego

Daily Mail har kritiserats för att med missledande rubriker ha bidragit till att elda på hat mot flyktingar. Nu avslutar det danska leksaksföretaget Lego, som annonserat i tidningen och genom ett samarbete kunnat erbjuda tidningsköpare gratis Legobitar, sitt avtal med tabloiden. Det rapporterar Independent.

Lego skriver på twitter: ”Vi har avslutat avtalet med Daily Mail och planerar ingen framtida marknadsföring i tidningen”.

Uppgifterna bekräftas av Daily Mail.

Bakgrunden till det avbrutna samarbetet ska vara kampanjen Stop fundigt hate som uppmanar annonsörer att överväga huruvida de vill annonsera i tidningar som anklagas för att sprida hat samt ägna sig åt diskriminering och demonisering. Lego är det första företaget som reagerar på uppmaningen.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lego

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev