Medievärldens arkiv
Dahmén om Sydsvenskans stora tapp
Publicerad: 4 oktober 2012, 06:26
Sydsvenskan är den stora förloraren. 40 000 färre läsare på ett år motsvarar ett tapp på över 13 procent. Men tidningens vd Lars Dahmén tycker man ska se till hela paletten.
Sydsvenskan har tappat rejält med läsare i de senaste Orvestomätningarna. Och gör det även i den som presenteras i dag. Men det är inget att göra krigsrubriker av menar Lars Dahmén:
Det ligger i linje med de två senaste mätningrana.
Men det går inte att titta isolerat på räckvidden för den betalda morgontidningen menar han. I stället ska man se på hela paletten, alla kanaler som står till buds:
Vi säljer alltid Sydsvenskan tillsammans med vår gratistidning City, sedan har vi 100-procentig hushållstäckning en gång i veckan med Sydsvenskan Nära. Vi har en stark regional webb och mobil samt ett bra erbjudande på läsplattor. Vi har aldrig nått så många läsare.
Så då är det sjunkande Orvetsosiffrorna inget att bry sig om?
Det är jättetråkigt. Jättetrist. Men vi kommer att fortsätta ta fullt betalt för vår morgontidning.
Tror du räckviddssiffrorna kommer att plana ut?
Absolut. Och vår förhoppning är att de ska öka också. Men vi är inte beroende av att de gör det.
De som bara tittar på räckviddssiffrorna för den betalda morgontidningen har inte förstått helheten. Men det gör våra kompetenta annonsköpare.