Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagsvara: Vilken modell ger mest?

Publicerad: 27 Januari 2010, 12:42

DAGSVARA Vem äger affären? Och hur maximeras intäkterna? Två frågetecken man försökte räta ut under en debatt på Dagsvara. Panelen kunde inte enas om svaren. Men kanske kom man en bit på vägen när det gäller att bena upp för- och nackdelar med olika affärsmodeller. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Fredric Karén

Det blev ett rejält trafiktapp för Svenska Dagbladet när man gjorde vissa texter på nätet bara tillgängliga för prenumeranterna. Material från idag-sidan och kulturen ”låstes in”. Trafiken på idag-sidan raderades i princip ut. Kulturmaterialet hade en 60 procentig minskning av antalet läsare. Men även övriga sajten påverkades. Enligt Fredric Karén, chef för svd.se, var trafikminskningen omkring 30 procent. Vilket inte gjorde annonsörerna glada:

– Vi tappade pengar. Vi tappade läsare. Och ryktet om att ”Svenskan tar betalt” levde länge.

New York Times ska lansera en betallösning (läs mer här och här) under 2011. Att man inte gör det snabbare kan bero på att NYT hoppas slippa. Blir konjunkturen bättre och kunskaperna ökar om hur man kan få ut mer av annonsmarknaden ”vill man nog gärna kryp ur betalmodellen” tror Fredric Karén.

Ett sätt att få bättre betalt på nätet är att hitta format som fungerar bättre. För vissa av de nuvarande fungerar inte alls.
– Ta banners, till exempel, nästan ingen klickar ju på dem, säger webbstrategen och projektkonsulten Per-Åke Olsson.
Nya format måste väva in läsupplevelserna bättre menar han. Och för att lyckas med det kan man vara tvungen att plocka in hjälp utifrån. Så fort som möjligt:
– För dåliga annonsformat är ett större problem för branschen än det att man inte kan ta betalt för innehållet.
Per-Åke Olsson underströk också vikten av att kartlägga konsumenterna. Men det kräver stora mängder av dokumentation från många håll.
– Vilket gör det till en fråga som kanske till och med är ovanför koncernnivå.

Det gäller också att jobba rätt med det redaktionella materialet för att nå framgång på nätet menade Berlingskes publisher Lisbeth Knudsen (mer om henne här).
Långa artiklar som fungerar i pappersversionen måste bearbetas för att de ska bli lästa på näten. De måste kortas ner och adderas möjlighet till interaktivitet.
– Det handlar inte om att undanhålla material från papperet utan att respektera de olika medierna, säger Lisbeth Knudsen.

På Svenska Dagbladet har man samma erfarenhet när det gäller långa kvalitetsjobb i print. De ger inte många klick på nätet. Men till exempel ger quizz bra trafik. Ett sätt att tjäna pengar på det kan vara att som SvD ta fram en iPhone-applikation. Över 15 000 personer har betalat sju kronor för att få den i sin telefon.

Debattens moderator, Mindparks vd, Joakim Jardenberg avslutade med två uppmaningar:

1. Nu är det verkligen hög tid att branschen börjar jobba tillsammans. Kollektiva problem kräver kollektiva lösningar.

2. Plocka in någon smartskalle från något annat håll. Det behövs nytt blod i den här branschen.

Han utvecklar sina tankar här:

Ämnen i artikeln:

Fredric Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.