Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagsvara: Så tar Kanal 5 tillvara kreativa format på nätet

Publicerad: 28 Januari 2009, 08:24

Allt fler väljer webb-tv. Även Kanal 5:s tittare. - Intäkterna ökar inte lika snabbt. Men de ökar i alla fall, säger försäljningschef Sam Rihani.


Ämnen i artikeln:

Webb-tvKanal 5Sam Rihani

Det ska vara gratis att titta menar man på Kanal 5. Allt svenskproducerat material kanalen tagit fram sedan fem år tillbaka finns på deras sajt. Och folk ser på det.
En genomsnittlig tittare har gått från sju minuter till en kvart på ett år. Och 2009 kommer siffran nog att ligga på en halvtimme tror Sam Rihani.

Annonsörerna på webb-tv kan bland annat välja på att köpa en ”fiskpinne” som ligger på ligger ovanpå tv-sändningen.

Budskapet väljs ut beroende på vilket program som visas.

Man kan också välja mer traditionella spottar. Men de bör helst vara lite kortare än de som går i vanlig tv.

– Två 30-sekunders efter varandra fungerar inte i webb-tv, säger Sam Rihani.

Läsarna kan välja i vilken utsträckning de ska exponeras för budskapen. Och just valmöjligheten är en anledning till framgångarna tror Sam Rihani.

– Vi har en otroligt hög acceptans bland tittarna.
Annonsörerna får besök av 5 – 10 procent av alla tittare. För en annons på nätet ligger siffran i regel långt under en procent.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}

Ämnen i artikeln:

Webb-tvKanal 5Sam Rihani

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.