Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagsvara: Mobilen tar över när de unga får bestämma

Publicerad: 28 Januari 2009, 09:07

Gratis och bra surfning i de flesta mobiler - då får också marknadsföring via mobilen sitt genombrott.


Om marknadsförare och medieföretag tycker att läget är osäkert och kaosartat, så vet konsumenterna rätt väl vad de vill, även om de är rätt reklamtrötta:

De vill bli lyssnade till, dialog gäller.

De vill få spela en roll efter sitt värde.

Uppsalabaserade mobiltjänstutvecklarna Street Media 7 har gjort en undersökning med ett brett urval mediekonsumenter i fokusgrupper. ”Konvergens gäller”, sa Johan Rosén vid Dagsvara:

– Unga skiljer inte på medierna utan ser dem som olika ingångar till samma medium.

Och man vill inte bli avbruten när man har som roligast.
Sammantaget: Framtidsmodelllen är ett samspel mellan kollektivmediets individer och varumärkena.

Mobilen verkar vara på väg att tränga undan datorn, av bekvämlighets- och snabbhetsskäl. Unga i undersökningen tycker att sms gjort email gammaldags, för att ta ett exempel.

Hur ska marknadsföring i mobilen utformas? Konsumenterna vill:

Få frågan vad man är intresserad av.

Få frågan om man vill ha reklam.

Vill ha reklamen skräddarsydd.

?och den får inte vara tråkig.

Konkret vill man ha:

Livsstilstjänster.

Exklusivt material, sådant man inte får någon annan stans.

Idolmaterial.

Möjlighet att kunna påverka, till exempel utgången i ett tvprogram, påverka innehåll, utformning.

”Din personaliserade mediekanal, som når dig var du än är”, sa Johan Rosén.
Det är upp till medier och varumärken att svara på utmaningen. Gränsöverskridande samarbeten är den naturliga modellen – men vem blir då nyckelaktören?

Och när är det dags för det stora kommersiella genombrottet för marknadsföring på mobilen?

– När det är gratis att surfa via mobilen, sa Johan Rosén. Och när mobilerna är bra surfredskap.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.