Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagsvara: Därför valde SvD och DN olika it-vägar

Publicerad: 29 Januari 2009, 07:49

Hur ska man hantera it-frågan? Lägga ut mesta möjliga på entreprenad som Dagens Nyheter eller plocka hem, åtminstone valda delar, som Svenska Dagbladet?


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterSvenska Dagbladet

Fram till år 2000 skötte Dagens Nyheter det flesta it-frågorna i egen regi. Men sedan har man steg för steg bytt strategi och är nu en renodlad beställarorganisation. Det mesta utom verksamhetens utvecklingsfrågor sköts av folk utan för företaget.

Det innebär flera fördelar menar it-chefen Heba El Sheemy:

– Det är lättare att samarbeta med andra tidningar, inom och
utanför Bonnier-koncernen.

– Man kan luta sig mot leverantörernas innovationer och kompetens.

– Specialister i alla led ger ökad kvalitet i slutändan.

– Att byta ut resurser är lätt vilket ökar flexibiliteten.

– Eftersom mycket görs av konsulter är det lätt att påverka kostnadsmassan.

Men det finns nackdelar också:

– Man är beroende av leverantören.

– Det ställer höga krav på beställaren. Inte minst när det gäller avtalsarbetet.

– Problemen försvinner inte. Men nu måste man lösa dem tillsammans med leverantören.

– Det gäller att alla på företaget förstår vad avtalet innebär. Det går inte ringa klockan sju på kvällen om leverantören bara jobbar till klockan fem.

Om, och i så fall hur mycket man i dagsläget tjänar på att ha ansvaret för stora delar av driften utanför huset kan inte Heba El Sheemy säga.

– Men vi har jämfört oss med andra företag och känner att vi ligger rätt när det gäller it-kostnader.

Svenska Dagbladet har delvis gjort tvärt om. Vid sekelskiftet var stora delar av it-driften utlagd på entreprenad.

Nu har man plockat hem delar av den. Bland annat utveckling, drift och support. Vilket fått kostnaderna att minska. År 2000 låg utgifterna för it på 50 miljoner kronor. Två år senare hade de sjunkit till under 30 miljoner.

– Vi känner att det här är mest lönsamt för oss, säger Svenskans it-chef, Eva Långström.

Men även hon tror att outsourcing kommer att bli vanligare i framtiden. Och inte minst medieföretagens användande av olika freeware.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=2}

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.