Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagsvara: Aftonbladet vill ha fler med i taggandet

Publicerad: 28 Januari 2009, 09:01

Efter tre månader med taggar vill Aftonbladet ha fler medier som satsar på tekniken. "Hör av er", sa Björn Modée, mobilstrateg på tidningen.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladet har mellan 10 och 20 taggar i tidningen varje dag sedan satsningen drog igång i höstas. 70 000 har tankat ner tekninken, 50 000 har använt den, 25 000 har använt den flera gånger.

– Ett klick måste vara rätt, sa Björn Modée. Du behöver inte gå via en browser och med en krånglig kod.

Därför är han övertygad om att taggtekniken är rätt.

Taggarna är en redaktionell satsning, ett sätt att sälja mer tidningar, genom att förlänga papprets liv. Via taggarna får läsaren:

Rörliga bilder.

Förlängt nyhetsdygn – du får veta hur det gick.

En väg att själv spela roll – interaktivitet.

Individuella tjänster.

Hittills har den bästa taggen, kopplad till en Bond-kampanj, klickats 9000 gånger.
De redaktionella taggarna klickas mellan 20 och 500 gånger.

– Vi håller på och lär oss vad som ger det ena och det andra.

Och så ger taggarna nya annonsformat. Inte en revolution, ”men ett nytt verktyg i verktygslådan”. Taggarna ger kontakt, förlänger annonsen, fördjupar den och i förlängningen – kanske om ett år – kan användas för transaktioner och därmed köp.

Viktigt att tänka på:

Taggtekniken måste funka bra när man och i de miljöer men läser tidningen.

Den måste ha potential för mer än url-länkar.

Den måste stödja QR och Datamatrix.

Den måste ha bra administrativ stöd.

Den måste fungera i alla mobiler.

?och så ska den vara snygg?

Några problem som Aftonbladet stött på:

Att mobilproducenterna inte jobbar med standards. Just nu är det Nokia som funkar bäst för taggande. Och branschen är svår att tala med.

Kostnaden för mobilt internet är otydligt och det är osäkert vad som gäller och var. Det är svårt att tala med mobiloperatörerna också.

Spridningen, fler tidningar måste syssla med det. Därför bjuder Björn Modée in resten av branschen för att berätta om tekniken.

– Hör av er!{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.