Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagstidningen suverän för platsannonsen

Publicerad: 18 April 2007, 10:09

Platsannonsen är bäst i dagstidningen - i alla fall om man vill nå dem som inte aktivt söker jobb. Det visar en undersökning som Stavanger Aftenblad genomfört. Sättet att läsa en dagstidning leder till en exponering som är femdubbelt starkare än på nätet.


Stavanger Aftenblads undersökning visar att dagstidningen är en mycket bra miljö för den som vill ha sin rekryteringsannons läst. 41 procent av de svarande hade tittat på en platsannons i en dagstidning ”igår eller idag”, ytterligare 20 procent den senaste veckan. 8 procent hade besökt en jobbportal ”igår eller idag”, ytterligare 7 procent den senaste veckan.

Platsannonsen i dagstidningen blir därför ett sätt att profilera företaget, och det är ett starkt säljargument.

– Vi är inte förvånade över resultatet, säger tidningens säljchef Christian Tønnevold. Vi gjorde en liknande undersökning 2005.
– Det intressanta är att internet visserligen stärkt sin position på de två åren, men att dagstidningen håller ställningen.

Stavanger Aftenblad, med en upplaga på 67 300 och en stabil hushållstäckning i kärnområdet  på 70 procent, hade i fjol platsannonser för 110 miljoner norska kronor. Nivån är starkt konjunkturberoende – i år kommer tidningen att sälja för ännu mer.

Men vad finns det för potential oavsett konjunktur?
– Vi vet att mer än 60 procent av rekryteringarna inte når ut i media. De sköts helt av rekryteringsfirmor eller internt. Så potentiellt skulle vi alltså kunna tredubbla intäkten.

Stavanger Aftenblad är delägare i nätmarknadsplatsen finn.no tillsammans med de andra stortidningar som kommer att ingå i Media Norge. Sajten omsätter 270 miljoner norska kronor och har bland annat jobbannonser. Men i övrigt bedömer Christian Tønnevold platsannonsmarknaden som lokal i Norge. Tidningen ingår inte i något paket.

Läs mer om undersökningen i norska Dagens Medier.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.