Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspresskollegiet drabbas när TU tvingas spara

Publicerad: 8 September 2009, 03:41

Dagspresskollegiets framtid är osäker. Enligt uppgifter till Medievärlden kan Tidningsutgivarnas anslag på en dryg miljon per år till kollegiet komma att halveras.


– Det är fel väg att gå. Branschen har stor nytta av Dagspresskollegiet, säger Jonathan Falck, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Som Medievärlden skrivit om tidigare ser TU nu över kostnaderna inom samtliga områden.

Sedan Dagspresskollegiets start 1979 har Tidningsutgivarna finansierat verksamheten. Det handlar i första hand om publikmätningar, inget annat land har en faktabank när det gäller information om mediekonsumtion så långt tillbaka i tiden.

Förutom de årliga publikundersökningarna – Mediebarometern och Läsvanestudien (inom SOM) – ansvarar också DPK för att initiera forskning som har direkt koppling till branschen.

Tidningsutgivarna avsätter i dag cirka 1,2 miljoner kronor per år till DPK. Det täcker kostnaderna för 1,4 tjänster fördelade på fyra personer.

Ingela Wadbring är programansvarig för Dagspresskollegiet:

– En halvering av anslaget skulle i princip innebära att vi bara kan genomföra tidsserierna. Några djupgående studier blir det inte.

Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna, säger att TU redan för ett år sedan berättade för Dagspresskollegiet att man inte längre skulle kunna fortsätta vara ensamfinansiär – och uppmanade DPK att söka fler finansiärer.

Bör TU fortsätta att stödja medieforskning?

–    Det är en fråga för styrelsen. Vi har också haft frågan uppe på nordisk nivå. Sverige och Finland finansierar forskning, medan man inte gör det i Norge och Danmark, säger Anna Serner.

GP:s chefredaktör Jonathan Falck sitter med i TU:s referensgrupp för Dagspresskollegiet. Han ser en tydlig risk framför sig, att viktig forskning går förlorad.

-Vi behöver kunskap om hur läsarna agerar och reagerar för att kunna fortsätta att utveckla våra produkter på ett bra sätt.

Kan ni inte få den på annat sätt?

–    Knappast med samma kvalitet och insikt. Dagpresskollegiets forskare är mycket kunniga, de känner branschen väl och jobbar väldigt nyttoinriktat, säger Jonathan Falck.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.