Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspressens underskott 307 miljoner

Publicerad: 13 Augusti 2003, 12:28

- Ett grått år med röda siffror. Så sammanfattar professor Karl Erik Gustafsson dagspressens ekonomi förra året.


Det är den 27:e sammanställningen av dagspressföretagens bokslut som Karl Erik Gustafsson och Håkan Westergren gjort på Presstödsnämndens uppdrag. Och denna gång visar branschens samlade resultat minus. Karl Erik Gustafsson minns inte när det skedde senast.
Rörelseresultatet är -61 miljoner av en omsättning på nästan 17 miljarder. Räknar man med resultatet av företagens finansiella placeringar blir underskottet ännu större. Nettoresultatet är -307 miljoner kronor. Det motsvarar -1,9 procent av rörelseintäkterna.
Upplageintäkterna kunde tack vare en prishöjning hållas relativt oförändrade trots en liten minskning av upplagan. Men annonsintäkterna sjönk med 7,2 procent jämfört med 2001. Och 2001 sjönk de med 10,8 procent jämfört med 2000.
Visar sammanställningen den verkliga situationen för tidningsföretagen? Det har bland annat i Journalisten hävdats att företagen manipulerar sina siffror neråt, för att exempelvis motivera rationaliseringar.
– Ja, jag har inte stött på några som argumenterat för att höja sina kostnader, svarar Karl Erik Gustafsson. Snarare betonar man mer sina tappade intäkter än att man har för höga kostnader. Och många pekar mer på ljuspunkter än på problem.
Karl Erik Gustafsson, som i höst börjar som professor vid den nya medieavdelningen vid Jönköpings internationella handelshögskola, pekar också på ljuspunkter i mörkret.
– Det finns ett större intresse för strukturfrågor nu. Man samarbetar för att sänka kostnaderna. Tidigare har man dröjt med åtgärder för att se om annonsnedgången var övergående. Nu väntar man inte längre.
– Jag tror att förra årets notering var en bottennotering. Nu städar man på hemmaplan och kostnaderna kommer att minska framöver.
TORBJÖRN von KROGH

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.