Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspressens ras fortsätter

Publicerad: 7 Juni 2017, 05:31

Både kvälls- och storstadspressen är bland de kategorier som tappar mest i mediebyråbarometern för maj.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Kvällspressen tappade 22 procent och storstadspressen 16 procent av sin mediebyråförmedlade printannonsering i maj jämfört med samma månad i fjol. Landsortspressen klarade sig bättre men minskade ändå med 2,3 procent.

– Sett ur ett längre perspektiv blir utvecklingen än mer dramatisk; i maj 2013 omsatte dagspress storstad omkring 136 miljoner kronor – fem år senare är den siffran nere på 63 miljoner, vilket motsvarar en negativ tillväxt om 54 procent. Motsvarande siffra för dagspress landsort är minus 22 procent. Storstadspressen har förvisso digitala intäkter, men de kompenserar knappast för den tryckta kanalens stora nedgång, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Den totala försäljningen minskade med 1,2 procent i maj. Bäst gick det för radio som ökade med 26,1 procent. Internet ökade med 6,6 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.