Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspressen kanar utför – i upplaga och räckvidd

Publicerad: 25 Februari 2008, 12:17

Kvällspressen tappar medan morgontidningarna har en mer blandad utveckling. Förlorarna är i klar majoritet. Medievärlden har en samlad lista över upplaga och räckvidd 2007. (Uppdaterad)


Kvällstidningarna på papper är dagstidningsbranschens sorgebarn. Upplagorna och räckvidden är i hög fart på väg neråt. De båda tidningarna har tappat 50 600 i upplaga vardagar, AB 26 600, Expressen 24 000.

Och i räckvidd har Expressen tappat 84 000 och AB 99 000. Det gemensamma paketet Impact har tappat 148 000 men ligger trots det på 3 951 000.

Bland morgontidningarna har den stora kategorin 6-dagarstidningar tappat procentuellt dubbelt så mycket i upplaga som de tolv 7-dagarstidningarna, 2,1 respektive 1,2 procent. Den relativt stora gruppen 3-dagarstidningar har hållit ställningarna, medan 1-dagarstidningarna tappat 5 procent.

Några regioner drabbas hårdare av upplagetappen än andra. I Norrbotten har NSD tappat 1 800 och Norrbottens.Kuriren 1 600. NSDs tidningschef Lennart Håkansson menar att det beror till lika delar på det generella branschtappet och på att tidningarna i samband med samgåendet rensat i rabatterna.

– Vi har i flera år tappat mindre än branschen. Nu ligger vi där andra redan hamnat.
– Och så har vi höjt betalningsgraden.

Är det förlorade tidningsläsare?

– Inte alla. En del som använt sig av rabatterna och blivit förbannade för att de inte längre får tidningen för halva priset kommer att sakna den. De kommer tillbaka.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.