Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspressen behöver siffror på sin uppskattning

Dagspressföretagen måste få ett mått som tydligare kan beskriva dess styrkor jämfört med tv och andra medieslag, skriver Haparandabladets tidningschef Örjan Pekka.

Publicerad: 19 April 2013, 06:21

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

TS

Att fastställa upplagan för dagspressen i Norge är tolv gånger effektivare än motsvarande arbete i Sverige. Siffran tolv får man fram genom att jämföra Norges system för upplagerevision, där en 75-procents tjänst hos norska TU svarar för att kontrollera alla norska tidningar genom stickprov. Motsvarande svensk kader uppgår till nio upplagerevisorer, enligt Tidningsstatistiks hemsida.

Visst, det finns skillnader i antal titlar som revideras, totalupplagan samt revisionsmetoderna. Kanske gör också de svenska revisorerna annat än att bara räkna upplagor.

En avgörande likhet är ändå att det norska systemet har förtroende hos annonsörerna. Det borde Sverige ta intryck av.

För några dagar sedan besökte jag Tidningsutgivarna, där en grupp av tidningsfolk, förmedlingsbyråer och annonsörsrepresentanter diskuterade värdet av att ha en korrekt reviderad upplaga. Annonsörerna intygade att värdet var stort. Det tror jag också, men fokuset på upplagan gör att vi missar många av de värden som dagstidningen har.

Direktreklamen är det få som gillar.

Reklamavbrotten i teve är mer avskydda och föremål för zappen.

Den lokala dagstidningen däremot, älskas av det stora flertalet. Och det är oerhört få som klagar över att annonser är en del av läsningen. Istället ses annonserna som en del av läsvärdet i tidningen. Det förmedlas inte av upplagesiffran.

Som tidningsmurvel på den lokala marknaden i Tornedalen vet jag också att lokaltidningen är efterlängtad, väl läst och föremål för många fikarumsdiskussioner. Detta speglas inte i upplagesiffran.

Varje dagstidning är idag ett mediahus med: gratistidningar, internetbaserade produkter, utomhusreklam och ibland teve och radio. Här tillför upplagesiffran inget större värde.

Det är de enskilda tidningstitlarna som bekostar upplagerevisionen, som i mina ögon inte bedrivs effektivt och prisvärt.

Vi kan här välja att spara pengar enligt norsk modell, eller använda slantarna för att stärka dagspressens konkurrenskraft. Jag vill gärna se pengarna användas bättre och mer offensivt: Att det tas fram ett nytt system för att uttrycka dagspressens styrka som annonsorgan och marknadskontakt. Vi talar om något som beskriver effekt, räckvidd och kanske också avkastningen från reklaminvesteringar.

Allra helst ska en eller ett fåtal siffror göra dagspressens kanaler och styrkor jämförbara med tevereklamen, med direktreklamen och med reklamen i sociala medier.

Att hitta denna transparens och jämförbarhet ligger i hela dagspressens intresse. Inte minst i dessa dagar då tevetittandet snabbt eroderar, portuppgångarna är fulla med reklam, nej tack-lappar och internationella giganter ser annonsmiljarder i lokala marknader.

Att hitta detta nya system kommer att vara svårt, alldeles för svårt för en enkel tidningsmurvel från Tornedalen. Det är därför en uppgift som jag med förtroende överlåter till mer kvalificerade ekonomer, revisorer och statistiker att mejsla fram.

Örjan Pekka, tidningschef Haparandabladet

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.