Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspress tog andelar i november

Publicerad: 6 December 2016, 07:30

Kvällspressen ökade sin mediebyråförmedlade försäljning med i november. Samtidigt som den samlade försäljningen minskade.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Landsortspressen minskade med marginella 0,3 procent och storstadspressen tappade 10,3 procent jämfört med november i fjol. Det är ändå bättre än de 11,1 procent som den totala försäljningen minskade med. Något som bland annat kan förklaras med att det var en faktureringsdag mindre jämfört med samma månad i fjol.

– Tv hade en stark oktober, men vi ser inte samma tryck i november. Dock håller tv-mediet jämna steg med förra året trots fallande tittarsiffror. Det tyder på att efterfrågan på tv är fortsatt mycket hög. Medieinvesteringarna för tv i november är endast marginellt lägre än de tre senaste åren, trots det stora tittartappet. Både efterfrågan och priset har ökat över tid. Radio minskade under november, men mindre än förväntat givet en faktureringsdag mindre. Radio fortsätter sin starka tillväxt under 2016, och har en ackumulerad tillväxt om 9,7 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.