Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Dagspress starkt andra kvartalet

Publicerad: 1 september 2010, 07:58

Det var kraftigt upp på hela reklammarknaden under andra kvartalet. Men fortfarande är det en bra bit kvar till guldåret 2008.


Ämnen i artikeln:

IRM

Totalt ökade reklamköpen med 9,5 procent under april till juni jämfört med samma period 2009. Men då var tappet 15,8 procent jämfört med 2008.

   Men det vi ser nu är ändå en kraftig rekyl, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Inte minst gäller det print som med en tillväxt på 11 procent visat ett tydligt styrkebesked anser han.

Men ännu bättre gick det för tv som ökade över 19 procent och i och med det överstiger resultatet för andra kvartalet 2008.

Största vinnaren procentuellt sett är dock bioreklamen som ökade 50 procent under perioden.

Har lågkonjunkturen medfört några tydliga förändringar av köparnas beteenden?

   Vi har sett två saker.  Dels vet de att de har en bra förhandlingsposition. De ställer också oftare medieslag mot varandra. Dels fattas besluten allt senare vilket gör marknaden ryckig.

När det var som mest skakigt drog många aktörer i nödbromsen när det gällde att köpa medieutrymme. Något som de nu i viss mån överinvesterar i för att kompensera. Det kommer i sin tur inte leda till något större bakslag längre fram tror Magnus Anshelm:

   I någon mån kanske. Men inte så att vi hamnar på minus. Samtidigt är det så att den här tillväxten på 10, 12, 15 procent inte kommer att hålla i sig hur länge som helst. Just för att vi möter allt bättre resultat. Redan fjärde kvartalet kommer vi att märka det.

Det är dock ett bra tryck på marknaden och stor efterfrågan på medieutrymme. Den oror som finns handlar i stor utsträckning om vad som händer i andra ekonomier än den svenska. Hur ska till exempel Japan och USA hantera sina stora budgetunderskott?

Finns det någon oro kopplad till utgången av det svenska valet?

Ingen kopplad till utgången i sig. Däremot är det ju så att i valtider så lovar man. Och lovar man så kommer det att kosta.

Landsortspress ökade 49 procent i juni

Stabilt högtryck på annonsfronten

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev