Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspress passar inte målgruppen

Publicerad: 27 Februari 2008, 11:36

De flesta väljer bort dagspress för att mediet inte passar målgruppen. Det visar en ny undersökning från Sveriges Annonsörer. (Uppdaterad)


Sveriges Annonsörer har gjort en undersökning bland medlemmarna, som i huvudsak är stora riksannonsörer. Närmare 20 procent av de tillfrågade annonserar aldrig i dagspress. De som väljer bort dagspress gör det framför allt för att den inte passar deras målgrupp. En annan vanlig förklaring är att det inte är kostnadseffektivt.

De främsta fördelarna med dagspress, enligt undersökningen, är att det bygger varumärket, ökar försäljningen och att man når många.

Över 75 procent av de tillfrågade tycker inte att kampanjuppföljningen varit tillfredsställande.

Förslag på förbättringar som framkommit i undersökningen:

Bättre integrering med nätet
Bättre mätmetoder
Fler effektmätningar och läsarundersökningar
Bättre paketlösningar
Lägre kostnad

Läs mer om hur den nya nätannonseringen påverkar dagspressens affärsmodell i Medievärlden nummer 3/08 som kommer nästa vecka.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.