Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspress inför snabbare kampanjanalys

Publicerad: 4 Juni 2003, 06:50

Från och med 1 oktober ska Citypaketet, FLT-media, Stormarknadspress, Riksmedia och Svenska Dagbladet leverera kampanjanalyser till riksannonsörerna två dagar efter sista införandet.


– Det här är ett stort steg åt rätt håll.
Det var en märkbart stolt Gunnar Strömblad, vd för Svenska Dagbladet, som presenterade ett nytt redskap för uppföljningar av rikskampanjer på onsdagsmorgonen.
Från och med 1 oktober ska riksannonsörer på bara några dagar få ett kvitto på såväl netto- som bruttoräckvidd på tidningarna där kampanjen gått.
Efter ytterligare fyra dagar kommer också besked om hur många som observerat annonsen, hur många som tagit till sig budskapet och hur många som agerat utifrån det. Det kommer också att vara möjligt att få en demografisk bild (ålder, kön, inkomst och utbildning) av dem som observerat annonsen.
Två paneler, som plockas ut av deltagare i TNS Gallups Webb-panel, på 2 300 personer i varje, kommer att medverka växelvis. I panelerna kommer 400 – 500 läsare från varje tidningsgrupp att delta.
De kommer att få frågor via SMS till sina mobitelefoner om vilka tidningar de läst dagen innan. Tidningsläsarna kommer sedan att via Internet besvara frågor om vilka annonser de observerat.
Från årsskiftet utlovas också en leveransgaranti. Exakt hur kunderna ska ersättas vid underleverans är dock inte klart ännu.
– Ett paradigmskifte när det gäller att mäta dagspress, säger Karin Nelson, vd på TNS Gallup i Sverige som genomför mätningarna.
I två år har företaget testat systemet och ytterliggare finslipning kommer att ske under sommaren.
– Så vi har en hel del erfarenhet att vila på.
MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.