Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspress inför snabbare analyser

Publicerad: 12 Juni 2003, 11:26

Från och med 1 oktober ska Citypaketet, FLT-media, Stormarknadspress, Riksmedia och Svenska Dagbladet leverera kampanjanalyser till riksannonsörerna två dagar efter sista införandet.


– Det här är ett stort steg åt rätt håll.
Det var en märkbart stolt Gunnar Strömblad, vd för Svenska Dagbladet, som presenterade ett nytt redskap för uppföljningar av rikskampanjer på onsdagsmorgonen i förra veckan.
Från och med 1 oktober ska riksannonsörer på några dagar få ett kvitto på såväl netto- som bruttoräckvidd på tidningarna där kampanjen gått.
Efter ytterligare fyra dagar kommer besked om hur många som observerat annonsen, hur många som tagit till sig budskapet och hur många som agerat utifrån det. Det kommer också att vara möjligt att få en demografisk bild (ålder, kön, inkomst och utbildning) av dem som observerat annonsen.
Två paneler, som plockas ut av deltagare i TNS Gallups Webb-panel, på 2 300 personer i varje, kommer att medverka växelvis. I panelerna kommer 400 – 500 läsare från varje tidningsgrupp att delta. De får frågor via SMS till sina mobitelefoner om vilka tidningar de läst dagen innan. Tidningsläsarna kommer sedan att via Internet besvara frågor om vilka annonser de observerat.

– Ett paradigmskifte när det gäller att mäta dagspress, säger Karin Nelson, vd på TNS Gallup i Sverige som genomför mätningarna.
I två år har företaget testat systemet och ytterliggare finslipning kommer att ske under sommaren.
– Så vi har en hel del erfarenhet att vila på.

Johan Drakenberg, printansvarig på Carat välkomnar initiativet men tror inte att det kommer att ge några annonsintäkter i ett första skede:
– Absolut inte direkt. Jag kan tänka mig att det kan locka till sig nya pengar på sikt men då måste man ta fler steg.
Det kan till exempel röra sig om kontinuerliga mätningar och nya sätt att ta betalt.

Dan Morén, vd på Citypaketet tror dock att analysmetoden kommer att generera nya intäkter i princip redan från första början.
– Absolut kommer vi att hitta nya annonsörer redan sista kvartalet 2003 tack vare det här. Det kommer att underlätta för många att besluta att gå i dagspress.
Några planer på nya varianter för debitering har han dock inte.
– Nej, och det har inte varit vår ambition med det här heller. Anledningen till att vi gör det här är att svara mot förfrågningar från flera annonsörer.

Johan Gahlin, vd för Stormarknadspress ser det som att man tagit ett ytterligare steg mot kontaktkostnadsdebitering:
– Det är ju redan så i dag att kunder räknar fram en kontaktkostnad vilket gör att vi redan indirekt säljer kontakter. Möjligheten med detta nya sätt att mäta gör att man i en framtid kan tänka sig att kunden utgår från ett pris baserat på den genomsnittliga räckvidd som Orvesto levererar och sedan betalar efter hur många kontakter som de facto levererats. När vi inför räckviddsgaranti 1 januari kommer vi dock att kompensera underleverans med ytterligare införanden.
Han tror också att det på sikt kommer att öppnas dörrar för riksannonsörer som inte går med helsidor att mäta sina annonser med analysredskapet.

Daniel Collin, försäljnings- och marknadschef på FLT media, tror att betalning per kontakt ligger långt fram om det någonsin kommer:
– Eftersom det blir väldigt stora differenser när man gör en kontaktkostnadsjämförelse från stor till liten tidning.
Svenska Dagbladets vd Gunnar Strömblad har inte heller några planer på att införa nya betalningsmodeller som påverkas av den nya, snabba, kampanjanalysen. Han lämnar dock dörren på glänt:
– Detta är nytt och oprövat, vi får ta ett steg i taget.
MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.