söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Dagspress håller ställningarna ett tag till

Publicerad: 16 februari 2012, 10:03

Totalt köptes det reklam för 32 miljarder i fjol. En knapp fjärdedel av dessa pengar gick till dagspressen som håller ställningarna som största annonskanal.

Ämnen i artikeln:

IRM

Tillväxten för dagspressen var dock bara en knapp procent under 2011 jämfört med året innan. Samtidigt som nätannonseringen ökade med över 15 procent och etermedia med drygt 10 procent under samma period.

Det visar IRM:s sammanställning för reklammarknaden 2011.

Resultat är inget som förvånar IRM:s analyschef Tobias Hedström. Och trenden kommer att hålla i sig nästa år tror han:

De tryckta medierna kommer att fortsätta ta stryk.

Tv slog rekord under 2011 med en omsättning på 5,7 miljarder kronor. Förutom sista kvartalet har det varit tvåsiffriga tillväxttal hela året.

Ett antal faktorer talar för att det kommer att vara så även i år menar Tobias Hedström:

Det blir allt fler internationella aktörer på annonsmarknaden. Och för många av dem är det bara tv som gäller.

Det blir allt fler nischkanaler. Något som gör det enklare och billigare även för medelstora företag att nå sina kunder via tv.

De stora tv-kanalerna jobbar nu mycket mer på de lokala marknaderna, där lokal- och regionaltidningarna tidigare varit helt dominerande.

Någon nämnvärd tillväxt för den totala annonsmarknaden i år tror inte Tobias Hedström på. Det osäkra ekonomiska läget gör att företagen blir rädda för framtiden och håller hårdare i sina marknadsföringspengar.

Borde inte det gynna dagspress där det är billigare att köpa utrymme jämfört med tv?

Ja och nej. Visst är tv hyfsat dyrt och dagspress har en dokumenterat säljdrivande effekt. Men samtidigt kostar det att gå även i dagspress. Och samtidigt sviker läsartalen, säger Tobias Hedström.

Många tycker därför att internetannonseringen blir ett allt bättre alternativ där det också lätt och snabbt går att få återkoppling på hur kampanjerna fungerar menar han.

Det syntes också i siffrorna för sista kvartalet där nätannonseringen faktiskt var större än dagspress om man räknar bort kvällspressen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev