Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspress fortsätter tappa stort

Publicerad: 12 Mars 2013, 09:17

Tappet för storstadspressen var 25 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. För övrig morgonpress var siffran 20 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

2013 har börjat tungt för morgonpressen. Under januari och februari minskade försäljningen av de mediebyråförmedlade annonserna med 90 miljoner jämfört med samma period 2012.

Kvällstidningarna har klarat sig aningen bättre. Årets första två månader har de sammanlagt tappat 12 procent vilket motsvarar knappt 6,5 miljoner kronor.

Förutom dagspress var TV, som backade 19 procent i februari, en av de stora förlorarna.

TV backar igen och nu har 170 miljoner försvunnit från kategorin under de två inledande månaderna på året. TV står sig dock fortsatt starkt som media och även utan ett OS är konsumtionen fortsatt hög. Samtidigt fortsätter SVT sitt segertåg och vinner tittare i kommersiellt attraktiva målgrupper. De kommersiella kanalerna får en tuff start på året och har mycket kvar att bevisa för att återfå förtroende från annonsörerna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Totalt förmedlade byråerna annonser för 891 miljoner kronor i februari, en minskning med 15 procent jämfört med i fjol.

Internet är den enda kategori som ökade under månaden med en tillväxt på 11 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.