Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagspress dominerar de regionala marknaderna

Publicerad: 29 April 2010, 07:24

Dagspress dominerar de regionala reklammarknaderna. Men en ny konkurrent håller på att rita om kartan, visar en specialanalys som IRM släppt idag.


Ämnen i artikeln:

IRMDagspress

De regionala marknaderna drabbades lika hårt som reklammarknaden i stort av lågkonjunkturen förra året, och minskade med närmare 13 procent jämfört med 2008.

Den regionala marknad som drabbades hårdast var Mälardalen där reklaminvesteringarna minskade med drygt 14 procent.

Trots kraftigt minskade annonsintäkter är det fortfarande dagspressen som dominerar samtliga regionala marknader.

Dess huvudkonkurrenter är som förut gratistidningarna och oadresserad direktreklam, men på senare tid har även regional internetreklamen blivit en stark konkurrent.

Utöver marknadens kraftfulla nedgång det senaste året ser vi nu att de regionala reklammarknaderna börjar ritas om. Tydligast ser man detta genom Internetreklamens inträde på scenen, men att den lokala tv-reklamen ökar sina intäkter vittnar också om en ökande konkurrens på de regionala marknaderna, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRMDagspress

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.