Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dagens Samhälle går starkt på platsmarknaden

Publicerad: 15 Augusti 2008, 07:43

När platsannonserna dyker generellt, så går det uppåt för Dagens Samhälle, som har den offentliga sektorn i kommuner och landsting som sitt bevakningsområde. Stora generationsavgångar gör att tidningen fylls med annonser - och är på väg mot ett nytt starkt resultat.


Senaste numret av Dagens Samhälle, det första efter sommaruppehållet, har elva sidor platsannonser.

Samma dag som Schibsted i sin halvårsrapport talar om problem med bland annat plats på den ena marknaden efter den andra, så kan Dagens Samhälles chefredaktör och vd Lena Hörngren se fram mot flera år av stark platsannonsmarknad. Det är de stora kullarna 40-talister som kommuner och landsting anställde på 70-talet som nu ska ersättas när de går i pension. Det handlar inte minst om chefer.

Dagens Samhälle – resultatet av sammanslagningen av Kommun-Aktuellt och Landstingsvärlden 2004 – är den naturliga kanalen för jobben, främst chefsjobben, i kommunerna. Tidningen har en allt starkare ställning hos sina läsare. En undersökning som tidningen presenterar idag visar att 94 procent av läsarna är nöjda eller mycket nöjda med tidningen. En ökning med 6 procentenheter sedan 2005.

– Det är ett väldigt högt resultat har vi fått veta, säger Lena Hörngren.

58 procent säger att tidningen är viktig i deras jobb. En ökning med 9 procent.

– Det är det jag är mest glad över, säger Lena Hörngren.

Undersökningen är genomförd av Mediateket och bygger på 700 enkätsvar, med en svarsfrekvens på 57 procent.

Dagens Samhälle gjorde en vinst på 5,4 miljoner 2007. Som det ser ut nu blir resultatet för i år i samma nivå.

Har ni några satsningar på gång?

– Ja, på webben. Vi har anställt en webbutvecklare och slutar med att vara lösenordsskyddade den 8 september.
– Vårt mål är hitta nya läsare.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.