Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Corren och MVT publicerade felaktigt dödsbud

Publicerad: 21 December 2016, 07:22

”En rad olyckliga omständigheter ledde till att vi inte följde våra ordinarie rutiner”, säger Nils Olauson som är ansvarig utgivare för Östgöta Medias sajter.


Ämnen i artikeln:

Corren

På tisdagen publicerade Corren och Motala Vadstena Tidning en felaktig uppgift om ett dödsbud. Nils Olauson, onlinechef på Östgöta Media och ansvarig utgivare för nt.se, corren.se, mvt.se och vt.se, beskriver i ett mejl vad det var som hände:

”Vi begick ett stort misstag. Under tisdagsmorgonen fick vi information om att en person som är en profil i Linköping och Motala hade avlidit efter en tids sjukdom. En medarbetare informerades om detta av en kollega och gjorde då det felaktiga antagandet att informationen var bekräftad och därför skrev han en artikel som publicerades på mvt.se och corren.se. Bara minuter efter att artikeln publicerats hörde en anhörig till mannen av sig och påtalade att uppgifterna var fel. Vi avpublicerade då genast artikeln och publicerade en rättelse som fick en tydlig placeringen på sajterna.”

Hur kunde det hända?

”Det kunde hända för att en rad olyckliga omständigheter ledde till att vi inte följde våra ordinarie rutiner för den här typen av ärenden.”

Hur har ni hanterat det här?

”Vi har under dagen säkerställt våra rutiner och varit noga med att låta rättelsen ligga väl synlig. Både jag som ansvarig utgivare och medarbetaren som skrev artikeln har också varit i kontakt med anhöriga till mannen där vi bett om ursäkt och helt och hållet tagit på oss hela ansvaret för ett oacceptabelt misstag.”

Hur ser rutinerna ut för publiceringar av dödsbud?

”Rutinen kring dödsbud är att vi ska se till att ha uppgiften bekräftad från anhöriga eller motsvarande innan vi publicerar nyheten.”

Det framgår inte av rättelsen riktigt hur det gått till, tycker du att ni kunde varit tydligare i den?

”Det viktiga med rättelsen var att så snabbt som möjligt dementera en felaktig uppgift för att minimera skadan för familjen, inte att förklara vårt misstag. Därför ville vi att den skulle vara kort och koncis som möjligt.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Corren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.