Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 14 Juni 2016, 10:20
CNN är störst bland Europas internationella nyhetsvarumärken
Sett till mediekonsumtion är CNN ledande bland Europas internationella nyhetsvarumärken. Det visar Ipsos årliga studie över mediekonsumtionen i regionen.
Ämnen i artikeln:
CNNEnligt Ipsos studie, vilken undersöker mediekonsumtion i Europa, når CNN varje månad 35 procent av Europas ”elitbefolkning” via tv eller digitala plattformar.
Med ”elitbefolkning” avser Ipsos hushållen med de högsta inkomsterna (topp 20 procent), vilket motsvarar drygt 13 procent av den vuxna europeiska befolkningen från 21 år och uppåt.
Den 35-procentiga räckvidden gör CNN till ledande bland internationella nyhetsvarumärken. Andra störst är Sky News (29 procent) och därefter kommer BBC (27 procent).
Ipsos studie har genomförts årligen sedan 1995. Syftet är att undersöka den europeiska mediemarknaden genom att mäta genomslaget för såväl internationella som nationella medier. Förra året intervjuade Ipsos 27 751 européer i 21 länder.
Ämnen i artikeln:
CNN