Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Citymail ska maximera brevlådan

Publicerad: 16 Januari 2007, 08:56

Citymail har startat en ny avdelning för att analysera kampanjer där direktreklam ingår. Analyserna omfattar även andra kanaler, exempelvis tidningsannonser, tv och internet. Tjänsterna har testats i samarbete med Toyota och H&M.


Den nya avdelningen är ett samarbete mellan CityMail i Sverige och Danmark och Posten i Norge. Elva personer har anställts för att mäta effekterna av kommunikation via brevlådan.
– De ska dels arbeta med de verktyg vi redan tagit fram, och dels utveckla helt nya verktyg. Alltid utifrån frågeställningen vilken effekt kundernas kampanjer får, säger Lars Andersson, affärsutvecklings- och marknadsdirektör för CityMail.

Med de nya verktygen ska CityMail kunna visa annonsörerna hur mottagarna upplever utskicken och jämföra effektiviteten med andra alternativ (andra annonsörer och andra typer av DR).
– Det är viktigt med återkoppling till annonsören, för att visa vilken effekt kampanjen haft på kännedom, varumärke och sälj, säger han.

Används det inte mest för att få folk att agera?
– Det är väldigt lätt att schablonisera och säga att det är bara är säljdrivande, men det handlar alltid om vad man tycker om avsändaren, och hur man associerar. Direktreklam kan också användas för rent varumärkesbyggande.

Hur vill ni att tjänsten ska utvecklas?
– Del ett är att få till en lyckad kunskapsöverföring från oss till kunden. Del tre är att våra kunder ska nå de mål de har satt upp. Del tre är att vi blir en del i att mäta effekterna i alla kampanjer, att vi blir ett naturligt val som konsult.

H&M och Toyota har hjälpt till att utveckla tjänsterna. Viktoria Sahlsten, marknadsansvarig på Toyota Center Metro Auto i Stockholm, skriver i ett pressmeddelande: ”Tidigare har vi bara kunnat mäta våra DR-aktiviteter i antal sålda bilar. Men genom CityMails effektmätningar bygger vi nu upp en kunskapsbank kring vår målgrupp och hur de uppfattar de budskap som vi kommunicerar”
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.