Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Citygate kommer snart med sms-lösning

Publicerad: 12 Juni 2003, 10:59

Är ett genombrott för sms-tjänster på gång i morgonpressen? Citygate lanserar inom kort en ny teknisk lösning för textmeddelanden via mobilen.


I dagarna undertecknar Citygate ett ramavtal med sin finska motsvarighet Arena Partner. Avtalet innebär att Citygates ägare och avtalspartners får tillgång till en plattform för sms-tjänster. Arena Partner har på Vasabladet byggt upp en avdelning med hög teknisk kompetens.
Niklas Jonason, vd på Citygate, säger att den största fördelen med den nya tekniska lösningen är att den är gjord direkt för tidningsföretag. Redan i sommar tror han att någon eller några av Citygate-tidningarna kommer att prova den nya plattformen.
Han nämner tävlingar, korsord, sms-chattar i modererad form och kontaktannonser (som bland annat Dagens Nyheter har) som exempel.
– Först kommersiella tjänster, därefter redaktionella tjänster. Så kommer nog de flesta att göra, säger Niklas Jonason.
På uppdrag av Citygate har Upsala Nya Tidning och Eskilstuna-Kuriren testat tjänster på Arena Partners och andra plattformar. UNT fokuserade på nyhetstjänster och EK på kommersiella tjänster.

Nyligen genomförde Eskilstuna-Kuriren en tävling där läsarna fick skicka sms-svar. Cirka hundra svar kom in. När man arrangerat liknande tävlingar som krävt e-post- eller brevsvar brukar det handla om 300-400 svar.
– Jag är jättenöjd med sms-försöket. Det tar tid att förändra beteenden, säger Clas Lundh, Internetchef på Eskilstuna-Kuriren.
Han räknar med att EK kommer att ansluta sig till Arena Partners lösning. I augusti kan det bli aktuellt att lansera sms-tjänsterna för läsarna.
På den redaktionella sidan tror Clas Lundh att sms-tjänster kan passa sportläsarna särskilt bra.
– Där finns det mycket att göra. I Finland är det väldigt hett med sms när det gäller formel 1, säger Clas Lundh.
Sydsvenskan väntas snart lansera sin sedan länge planerade nyhetstjänst, som bland annat går ut på att man som läsare kan beställa nyheter inom olika special- områden till sin mobil. Sydsvenskan vill följa sin läsare hela dagen genom att erbjuda nyheter i den kanal som passar mottagaren bäst olika tider på dygnet (se Pressens Tidning 14/02).

Vad händer då på sikt? Ger sms några intäkter att tala om?
Niklas Jonason tror att det kommer att dröja. Den stora knäckfrågan är fortfarande vad dagspressen – och andra innehållsleverantörer – ska göra för att få ta del av de pengar som teleoperatörerna tar hand om.
Post- och Telestyrelsen betonade i en rapport som kom i höstas att teleoperatörernas prispolitik gör det svårt för andra aktörer att utveckla mobila tjänster. Operatörerna har bland annat bestämt att ett sms inte får kosta mer än 30 kronor.
Men Niklas Jonason säger att han börjat märka en förändring till det bättre.
– Jag tycker att operatörerna är mer mottagliga för våra synpunkter nu. De börjar inse vilken potential de publicistiska företagen har när det gäller att driva marknaden på nätet.
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.