Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

City Helsingborg ska snabbt ge vinst

Publicerad: 6 Augusti 2008, 11:38

På måndag kommer första numret av den nya gratistidningen City Helsingborg - den tredje tidningen i City-skepnad. Och ambitionsnivån är hög - lokalt material, och snar vinst.


– Vi har redan märkt att suget efter en gratistidning i Helsingborg är stort och jag är övertygad om att vi ganska snart ska kunna gå med vinst, säger Kersti Forsberg, redaktionell utvecklingschef för både nya City Helsingborg och befintliga City Malmö/Lund.

– Det blir en utpräglad lokal edition, men med en del gemensamt material.

Det var i maj Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan bildade ett gemensamt bolag, City Skåne, för att ge ut gratistidningar i Skåne under namnet City. HD:s egen gratistidning xtra Helsingborg lades då ner och ersätts nu av City Helsingborg, som behåller delar av redaktionen i Helsingborg.

Xtra gick med ca tolv miljoner kronor i förlust förra året. Öppningen till affären kom då Sydsvenskan i december 2007 köpt City Malmö/Lund av Bonniers. Tidningen gick då med stora förluster, men väntas nå break even redan i höst och ge vinst nästa år.

– Vi räknar med en upplaga i Helsingborg på strax under 20 000 ex, säger City Skånes vd Jakob Ståhl, som inför premiärdagen nu drar igång en rejäl marknadsföringskampanj med bio-och radioreklam.

I början kommer också ett stort antal kolportörer att dela ut tidningen, som normalt ska distribueras via ställ ute på stan.
De två skånska City-tidningarna ska redigeras på Stockholms Citys redaktion, vars chefredaktör Mikael Nestius är ansvarig utgivare för samtliga tre tidningar, som görs efter samma koncept och form.

– Förhoppningsvis kommer det fler City-tidningar, säger Kersti Forsberg, som har till uppgift att just leta lämpliga orter för fler City-etableringar.

De tre nuvarande City-tidningarna ger, enligt egna uppgifter, en räckvidd för annonsmarknaden i Stockholm och Skåne på drygt 700 000 dagliga läsare.
Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.