Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

City fortsätter tappa

Publicerad: 9 Juni 2010, 20:17

Räckvidden fortsätter dala för Stockholm City. Enligt nya Orvesto Konsument har man nu bara 394 000 läsare. Det spelar en mindre roll anser Daniel Frodin, affärsansvarig på tidningen. Det viktiga är att man enligt honom med rask takt är på väg mot lönsamhet.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Stockholm City har kämpat länge för att nå lönsamhet. I september 2008 gick man över till tredagarsutgivning. Ett drygt halvår senare blev man tvådagarstidning. Att man drog in onsdagstidningen var en konsekvens av de dåliga tiderna enligt vad dåvarande chefredaktören Mikael Nestius berättade för Medievärlden:

Läsarsiffrorna på onsdagar har inte varit i den nivå som varken tidningen eller annonsörerna önskat. Den fungerade bra september, oktober och halva november. Men sedan kom lågkonjunkturen. Och då dök den.

Enligt de nya siffrorna i Orvesto Konsument har Stockholm City nu mindre än 400 000 läsare. Man har tappat stadigt under en lång period. 80 000 läsare jämfört med för ett år sedan. 231 000 jämfört med slutet av 2005. En förklaring till de hela tiden sämre mätresultaten är enligt Daniel Frodin eftersläpningar av den minskade utgivningstakten.

Men det är inte hela sanningen. För Stockholm City har tappat i räckvidd sedan 2006, alltså redan två år innan man gick ner i utgivningstakt.

Daniel Frodin ingår i den nya ledningen som tog över City för snart ett år sedan. I augusti i fjol fördes tidningen över till Bonnier Tidskrifter från att ha ingått i affärsområdet Morning Paper. Produktionen flyttades då också över till Spoon Publishing som är en del av Bonnier Tidskrifter. Åtgärderna kallade Stockholm Citys styrelseordförande Ulrika Saxon för en offensiv satsning.

Hon menade också att det i och med det fanns förutsättningar att få City att bli en riktigt bra affär.

Första delmålet är att gå plus minus noll. Och där är man snart enligt Daniel Frodin. Sett på helåret är man nu nära ett nollresultat hävdar han.

Och när det gäller räckvidd pratar han hellre om Orvesto Dag.

   Där har City stabilt en bit över 400 000 läsare.

Konkurrenten på gratistidningsmarknaden, Metro, har enligt Orvesto Konsument en stadig räckvidd i Stockholm på omkring 650 000 läsare.

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.