Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Cilla Benkö: ”Sveriges Radios nya siffror är otroliga”

Publicerad: 16 Januari 2013, 08:20

Sveriges Radios nya mätmetod visar att sex av 10 lyssnar på SR:s kanaler varje dag vilket är väldigt höga siffror internationellt sett.


Ämnen i artikeln:

Cilla BenköSRPPM

Sveriges Radio övergav vid årsskiftet den sedan länge beprövade mätmetoden att ringa upp människor för att intervjua dem om deras radiolyssnande. I stället mäts lyssnandet med metoden PPM som bygger på mätare som fångar upp avlyssnade kanaler.

Den första mätningen visar att 4,6 miljoner människor lyssnar på Sveriges Radio varje dag.

Det var nervöst att byta mätsystem. Tänk om folk hade kommit ihåg fel tidigare när vi ringde upp och frågade dem. Men det visade sig att lyssnandet var ännu högre än förut då vi hade 3,8 miljoner lyssnare, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Jämfört med andra länder är Sveriges Radios siffror otroliga, enligt Cilla Benkö. Det unika är framför allt att talkanalerna har så många lyssnare.

P1 är ju en kanal med bara tal som i vår mätning har 16 procent av lyssnarna. Allt fler yngre har också hittat kanalen, säger hon.

Att föryngra lyssnarskaran på P1 har varit ett av målen för kanalchefen Cecilia Bodström, som i flera år arbetat med val av programledare och ämnen för att locka yngre lyssnare.

Man säger slarvigt att yngre inte väljer radio, men vår mätning visar att var fjärde person i åldern 20-34 lyssnar på P3, som har 60 procent musik och 30 procent tal, säger Cilla Benkö.

Den nya mätmetoden har en panel på 1000 personer. De byts ut vartefter och mätarna kontrolleras regelbundet så att det fungerar.

Nu blir nästa utmaning att inte slå oss till ro. Det finns fortfarande de som inte väljer oss, säger Cilla Benkö.

Siffrorna är än så länge preliminära.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Cilla BenköSRPPM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.