Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Christofer Ahlqvist om GP:s innehållssatsning

Publicerad: 22 november 2017, 11:19

Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Samtidigt som Göteborgs-Posten (GP) börjar låsa in sitt innehåll gör tidningen en satsning på ekonomi och lokal historia. ”Vi är övertygade om att innehållet driver vår affär framåt”, säger GP:s chefredaktör.


Ämnen i artikeln:

GPStampen

Medievärlden har tidigare berättat att GP planerar att börja ta betalt för sitt digitala innehåll. Nu säger tidningens chefredaktör Christofer Ahlqvist att tiden är inne för GP.se.

– För att kunna fortsätta erbjuda bra lokal kvalitetsjournalistik måste vi ha läsarintäkter från olika kanaler. Vi kan inte ge bort vårt innehåll i en kanal och ta betalt för det i andra. Nu anser vi att tiden mogen är mogen att lansera en digital betalmodell.

Reaktionerna från läsarna har än så länge varit positiva, berättar han:

– Folk har en stor förståelse för att journalistik kostar pengar. Dels tror jag att det finns en större acceptans för att betala i dag. Dels tror jag att debatten om falska nyheter gjort att fler förstår vikten av tidningar med ansvariga utgivare som följer pressetiska regler.

En del innehåll kommer även fortsättningsvis att vara gratis, som ”breaking news” och samhällsbärande information. Men mycket av den egenproducerade unika journalistiken kommer att vara låst, berättar Christofer Ahlqvist.

– Vi inför en ”hårdlåst” modell, vilket innebär att en artikel som publiceras som låst ska fortsätta vara det. Men vi har redaktörer som följer läsandet i realtid och har möjlighet att ändra vid behov.

Under sommaren gick GP ut och berättade att en stor omorganisation planerades. Onlineredaktionen skulle slås ihop med övriga redaktioner, ett digital first-tänk skulle införas i hela organisationen och samtidigt skulle det rekryteras 25 nya medarbetare. Det nya arbetssättet och tillskottet av medarbetare har lett till att tidningen nu gör mer innehåll, säger Christofer Ahlqvist.

– Att vi rekryterat över 20 journalister och numera utgår från en digital publiceringsplan har gjort att vi kan skapa mer innehåll än vi gjorde innan. Och det är bra för vi tror att läsarna vill ha mycket innehåll.

Därför har GP också beslutat att göra papperstidningen åtta sidor fylligare flera dagar i veckan. Den nya ekonomisatsningen, som fem reportrar och en redaktör ska arbeta med, kommer att sluka flera sidor.

– Läsarresponsen har visat att det finns ett stort intresse för det lokala näringslivet. Göteborg är Sveriges andra största stad – trots det skrivs det förhållandevis lite om näringslivet här. Det vill vi ändra på.

Samtidigt görs en satsning på lokal historia.

– Vi är övertygade om att det är innehållet som driver vår affär framåt. Därför känns det väldigt roligt att vi kan göra sådana här satsningar efter många dystra år i branschen, säger Christofer Ahlqvist.

I spåren av rekryteringarna utlovar Christofer Ahlqvist fler satsningar som kommer att presenteras inom den närmaste tiden.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GPStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.