Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Cecilia Roos om sitt nya uppdrag

Publicerad: 18 Maj 2017, 08:21

Cecilia Roos, nytillträdd strategichef på UR. Foto: Martina Holmberg/UR

I måndags började Cecilia Roos, tidigare ansvarig för samhällskontakter och strategisk rådgivare på Sveriges Radio, sin nya roll som strategichef på UR.


Ämnen i artikeln:

Public serviceURSveriges Radio

I närmare 25 år har Cecilia Roos arbetat inom public service, både med tv och radio. Genom åren har hon haft flera ledande positioner, bland annat som inrikeschef på Ekot, redaktionschef för P1-morgon och tillförordnad programchef och biträdande chef för Ekot.

Hennes senaste uppdrag var som ansvarig för samhällskontakter och strategisk rådgivare på Sveriges Radio. Men nu byter Cecilia Roos public service-bolag. I april utsågs hon nämligen till UR:s nya strategichef. I veckan gjorde hon sin första arbetsdag.

– Jag är helt överväldigad. För mig är UR guldklimpen inom public service. UR:s kärnuppdrag är att bidra och hjälpa människor till lärandet. Och i en digital tid, när diskussionen om desinformation och ryktesspridning på nätet pågår flitigt, är jag övertygad om att UR:s utbildnings- och folkbildningsuppdrag kommer att göra skillnad. Mitt jobb är att skapa förutsättningar för UR att fortsätta göra det.

Den första veckan har varit intensiv, berättar hon:

– Nu handlar det framför allt om två saker. Det ena är förstås att lära känna alla medarbetare på UR. Det andra är att vi är mitt i en public service-utredning där finansieringsutredningen redan har startat och snart är det dags för del två om public service roll och uppdrag.

Som strategichef är Cecilia Roos den som har kontakt och för dialog med beslutsfattare. Dessutom är det hennes uppdrag att träffa de UR samverkar med och beskriva vad UR är och ska vara. Hon ingår också i UR:s ledningsgrupp.

– De stora utmaningarna för public service-bolagen framåt är dels att hitta en hållbar, teknikneutral finansiering. Dels att framtidssäkra och hitta sätt att tillgodoräkna det utbud vi erbjuder på webben för exempelvis barn, unga och minoritetspråksgrupper. I dag räknas det inte in när vi efterhandsgranskas eftersom det inte är broadcast.

Vad var det som lockade med din nya roll?

– Som jag sa så tycker jag att UR står för kärnvärdet i public service-familjen. Just nu är vi dessutom inne i en digital förflyttning som är väldigt spännande, där kreativitet och flexibilitet är ledordet. Jag skulle nästan vilja påstå att UR är pionjärer när det kommer till att skapa en organisation som verkligen är digital. Och den här organisationsförflyttningen lockar mig.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.