Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Camilla Jonsson ny redaktionschef på Sydsvenskan

Publicerad: 5 November 2008, 20:49

Camilla Jonsson är ny redaktionschef på Sydsvenskan från 1 december. En tidning "otroligt duktig lokalt och med riksbevakning" har ett antal utmaningar framför sig, säger hon. Framför allt att svara mot nya läsarbeteenden och att finna de unga läsarna.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Med Camilla Jonsson som redaktionschef har Sydsvenskan en nyckelpost klar i den redaktionella ledningen. Daniel Sandström, tidningen nya chefredaktör kallar henne i ett pressmeddelande en ”otroligt rutinerad och kompetent tidningsmakare”.

Camilla Jonssons senaste uppdrag, chefredaktör för tidningen Chef, lämnade hon i augusti. Före det var hon redaktionschef på tv4nyheterna.se.

Men viktigast för det nya uppdraget är åren på Dagens Industri och di.se.

– De är föredömen, måste jag säga, svarar hon på frågan om var hon kan finna inspiration.

Bland lokalt starka tidningar, på papper och sajt nämner hon Corren bredvid Sydsvenskan.

– Men man kan plocka godbitar från många sajter.

Sydsvenskan har ett antal utmaningar. Upplaga och hushållstäckning är två. Att behålla och stärka positionen är väsentligt. Därtill att finna de unga. I det spelar nätet en viktig roll.

Trelleborgs Allehanda förs nära Sydsvenskan i en ny konstruktion.

Hur ser ditt uppdrag ut förhållandevis Trelleborgs Allehanda?

– Jag vet inte specifikt hur det ser ut, jag har inte alla detaljer.

Vad har du sett och lärt av det senaste nyhetsdygnet?

– Jag har mest läst tidningar. Det är det mest spännande amerikanska valet under min livstid.

– Barack Obamas och hans stabs sätt att använda nätet och sociala medier har varit mycket spännande.

Flyttar du till Malmö?

– Ja, men jag börjar med att veckopendla.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.